Astronomia

Astronomia to jedna z najstarszych i najbardziej fascynujących nauk na świecie. Zajmowały się nią już starożytne cywilizacje, m.in. Babilończycy, Egipcjanie, Grecy, Hindusi, Majowie, Chińczycy.

Współcześnie astronomia należy do najintensywniej rozwijających się dziedzin nauki. Ma ścisłe związki z fizyką, ale także z innymi naukami matematyczno-przyrodniczymi. Znanych jest wiele działów astronomii: astrofizyka, kosmologia, heliofizyka, mechanika nieba, astrometria i wiele innych. Są też działy astronomii dotyczące zakresu promieniowania, którym się zajmują: astronomia optyczna, astronomia podczerwona, radioastronomia, astronomia rentgenowska, astronomia promieniowania gamma

Portal astronomiczny Urania ma na celu przybliżanie świata astronomii, najciekawszych odkryć, badań polskich astronomów i piękna Wszechświata. Astronomia jest dziedziną nauki, która ma szczególną rolę w popularyzacji nauki ze względu na elementy działające na wyobraźnię młodych ludzi: najnowocześniejszą technikę używaną w jej badaniach i niesamowite obrazy kosmos.

Astronomią zajmują się zawodowi astronomowie, ale także bardzo liczne grono miłośników astronomii, z których część ma zacięcie naukowe i można ich nazwać astronomami amatorami w bardzo pozytywnym znaczeniu tego terminu.

Głównym polskim czasopismem popularnonaukowym poświęconym tej dziedzinie jest "Urania - Postępy Astronomii", ukazująca się jako dwumiesięcznik.