Star Wars X-Wing



Star Wars X-Wing
jest taktyczną grą bitewną, co odróżnia go od typowych planszówek. Na sklepowych półkach znaleźć można już nie tylko klasyczny zestaw podstawowy, ale również nowy, wydany w związku z odświeżeniem kinowego uniwersum Gwiezdnych wojen. Przebudzenie Mocy, podobnie jak i starszy zestaw startowy, zawiera trzy figurki myśliwców wraz z podstawkami, kilka kości, ładnie zilustrowane karty oraz kartonowe żetony, znaczniki i miarki. Znajduje się w nim więc wszystko, co jest potrzebne do rozpoczęcia swojej przygody z X-Wingiem.

Wśród zawartości pudełka największą uwagę zwracają delikatnie pomalowane figurki. Jeden tytułowy X-Wing oraz dwa myśliwce TIE nie są może zbyt duże, ale za to nieźle odwzorowują statki znane z filmów. By wprowadzić do zabawy więcej klimatu można dodatkowo sięgnąć po oferowane przez sklepy maty, które błyskawicznie zamienią nudny stół w tematyczną przestrzeń kosmiczną.

Przebudzenie Mocy nie oddaje w ręce graczy całej kosmicznej floty, jednak trzy myśliwce z zestawu podstawowego wystarczą, by poznać ten system. Na początku każdej rundy, dzięki specjalnym wskaźnikom, gracze w tajemnicy przed sobą planują ruchy własnych statków. Następnie, w kolejności zależnej od zdolności pilotów, poruszają myśliwcami. Wykorzystuje się do tego specjalne miarki, które odzwierciedlają różne manewry statków. Ruch nie jest więc ograniczony do siatki pól, przebiega swobodnie w ramach wyznaczonego obszaru gry. Gdy wszystkie statki się poruszą nadchodzi czas na fazę walki, w której każdy z nich może zaatakować będącego w zasięgu (kolejna miarka) i polu widzenia przeciwnika. Po rozpatrzeniu wyników i przydzieleniu uszkodzeń mogących modyfikować zdolności i właściwości statku, następuje końcowa faza rudny. Po niej zabawa zaczyna się od kolejnego planowania i tak do momentu, aż jedna ze stron zostanie wyeliminowana.

Skrócony opis rozgrywki brzmi może trochę banalnie i nieciekawie, jednak na stole naprawdę sporo się dzieje. Manewry różnią się poziomem trudności, a piloci dają dostęp do różnych akcji dodatkowych. Oprócz tego w przestrzeni kosmicznej napotkać można asteroidy, których lepiej unikać podczas ruchu. Znaczenie w czasie walki mają również odległości między statkami, siła myśliwców oraz ich tarcze. Decyzji i emocji podczas kosmicznych pojedynków nie brakuje!

By nie przytłaczać nowych graczy masą zasad instrukcję podzielono na dwie części – podstawową i zaawansowaną. Ta pierwsza pozwala zapoznać się z ogólnymi regułami X-Winga, druga wprowadza już wspomniane wyżej akcje czy też modyfikatory rzutów podczas walki. By jednak w pełni poznać i docenić grę należy zapoznać się z dołączoną do zestawu kompletną księgą zasad, wyjaśniającą i szczegółowo opisującą działanie poszczególnych elementów mechaniki.

Przebudzenie Mocy
doskonale pozwala ocenić, czy ten typ zabawy jest tym, czego oczekuje się od X-Winga. Nie ma też co ukrywać, że seria swoją siłę czerpie z licznych dodatków wprowadzających do gry nowe modele statków i pilotów. Jeśli więc ktoś szuka pozycji, która zdominuje planszówkową półkę, a jednocześnie portfel, to bitewniak z uniwersum Gwiezdnych wojen świetnie się do tego nadaje. Tym bardziej, że w Polsce działa scena turniejowa gry, więc okazji do rywalizacji i potyczek nie powinno zabraknąć.

       



Podstawowe informacje o grze "Star Wars X-Wing":

Liczba graczy: 2 osoby
Wiek: od 14 lat
Czas gry: ok. 20 minut
Wydawca: Galakta
Projektant: Jay Little



Autor tekstu: Wiktor Szafranowicz