Dodane przez grabianski - 04 paź 2017

Załoga Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przygotowuje się do pierwszego z trzech zaplanowanych na październik spacerów kosmicznych. Dwóch amerykańskich astronautów wyjdzie na zewnątrz kompleksu orbitalnego w ten czwartek. Oprócz tego na pokładzie stacji cały czas trwają prace naukowe. Część z nich opisujemy w kolejnym odcinku Aktualności z ISS.

W ubiegłą środę przycumowany do stacji rosyjski statek zaopatrzeniowy Progress 67 odpalił swoje silniki na 3 minuty i 40 sekund, aby podnieść orbitę stacji przed planowanymi przylotami statków: zaopatrzeniowego Progressa 68 w połowie października i załogowego Sojuza MS-07 w grudniu. W najbliższym czasie odbędą się jeszcze dwa takie podniesienia.

Dwóch astronautów przygotowuje się już do czwartkowego spaceru kosmicznego. Randy Bresnik i Mark Vande Hei wyjdą przed południem na zewnątrz kompleksu orbitalnego. Ich głównym celem będzie wymiana jednej z funkcjonalnych końcówek ramienia robotycznego Canadarm2.

Randy Bresnik będzie dowodził spacerem. Do tej pory wykonał on dwa spacery w listopadzie 2009 roku, kiedy poleciał do stacji jako specjalista misji STS-129. Acaba również wykonał dwa spacery w marcu 2009 roku podczas misji STS-119. Astronauci już przymierzali w weekend kombinezony, w których wyjdą na spacer.

Oprócz czwartkowego spaceru, NASA planuje wykonać dwa kolejne w październiku. Wtedy astronauci skupią się na naoliwieniu zamontowanej w pierwszym spacerze końcówki i montażu dwóch zewnętrznych kamer HD.

Moduł BEAM na dłużej?

NASA wspólnie z firmą Bigelow Aerospace zastanawia się nad przedłużeniem misji dmuchanego modułu stacji BEAM. Rozkładany moduł poleciał na stację w 2016 roku. Po zamontowaniu do Tranquility i wypełnieniu powietrzem rozpoczęła się dwuletnia misja mająca na celu sprawdzenie zachowania i możliwości nietypowego habitatu. Wewnątrz zainstalowano sensory, które miały stale monitorować jak moduł zachowuje się przy ekstremalnych zmianach temperatur na orbicie, stałym promieniowaniu i uderzających mikrometeoroidach.

NASA chce teraz użyć modułu jako długoterminowego magazynu. Firma potwierdza tym samym, że może produkować w przyszłości moduły do różnych misji na niskiej orbicie, a przedłużenie działania modułu pozwoli zgromadzić jeszcze więcej danych.

Do tej pory astronauci wchodzili do modułu 13 razy odkąd został on rozwinięty w maju 2016 roku. Załoga przeprowadziła testy różnych osłon radiacyjnych wewnątrz modułu, zbierała regularnie próbki mikrobiologiczne z powietrza i powierzchni. Analiza tych próbek jest już przeprowadzana na Ziemi.

Nowy kontrakt pozwoli na używanie modułu 3 lata powyżej początkowego planu z opcjami kolejnych przedłużeń. Wewnątrz BEAM zmieści się od 109 do 130 standardowych toreb załadunkowych. Zwolnienie miejsca na stacji pozwoli na więcej pracy naukowej na pokładzie!

Naukowe podsumowanie tygodnia

Joe Acaba przygotował na pokładzie stacji nową instalację hodowli roślin Veggie. Nowa seria eksperymentu przetestuje wydajność hodowli trzech rodzajów sałaty, które po raz pierwszy będą rosły razem w tym samym czasie. Podczas wcześniejszych testów członkowie stacji hodowali zarówno sałaty jak i kwiaty.

Hodowla własnej żywności będzie koniecznością podczas przyszłych dalekich misji kosmicznych. Veggie to platforma zapewniająca światło i składniki odżywcze potrzebne roślinom do wzrostu. Modularny system jest tak skonstruowany, by nie wymagał dużej ingerencji ze strony załogi. Z rozmów z astronautami, którzy wykonywali już hodowle można wnioskować, że oprócz ‘domowego’ jedzenia hodowla ma na nich relaksujący wpływ.

Paolo Nespoli z Europejskiej Agencji Kosmicznej zakończył kolejną serię eksperymentu Circadian Rhythms, który bada zaburzenia rytmu dobowego wśród astronautów na orbicie. Nietypowe warunki i ponad tuzin wschodów i zachodów słońca w ciągu doby przyczyniają się do problemów z regulacją zegara biologicznego. Swoje trzy grosze dorzuacają też: zmniejszona aktywność fizyczna, mikrograwitacja oraz sztucznie wytwarzane środowisko na pokładzie.

Również skład ciała czy zmienność jego temperatury mogą zachwiać biologiczną równowagę. Naukowcy chcą jak najwięcej dowiedzieć się o tych czynnikach i ich dokładnym wpływie. Wiedza taka może w przyszłości poprawić zdrowie i wydajność przyszłych załóg kosmicznych.

Na stacji rozpoczyna się eksperyment ACME (Advanced Combustion Microgravity Experiment), który sprawdzi płomień wytwarzany podczas spalania różnych substancji w specjalnej komorze. Naukowcy chcą stale poprawiać proces spalania paliw, redukując przy tym szkodliwe produkty takie jak sadza i związki węgla. Eksperyment jednocześnie pomaga przeciwdziałać pożarom w przestrzeni kosmicznej, testując palność materiałów.

Na zdjęciu: Astronauta NASA Joe Acaba pracujący w module Cupola. Przez okna stacji widać Ocean Indyjski w pobliżu Australii. Źródło: NASA.