Brian May podczas koncertu w Warszawie w 1998 r. Brian May podczas koncertu w Warszawie w 1998 r. Źródło: Wikimedia Commons

O tym, że gitarzysta legen­darnego brytyjskiego zespołu Queen, Brian May, uzyskał naukowy tytuł doktora astronomii, było swego czasu dość głośno. Niestety, pomimo wielkiej sympatii do twórczości grupy Queen, podobnie jak wielu innych słuchaczy zafascynowanych głosem nieżyjącego wokalisty i lidera zespołu, Frediego Mercury, ostentacyjnie nie zwróciłem uwagi na ich płytę nagraną w 2008 r. z wokalistą Paulem Rodgersem. Tym bardziej nie mogę sobie tego wybaczyć, iż tytuł płyty „Cosmos Rocks” i jej okładka w pewnym sensie nawiązują do… meteorytów, czyli kamieni z Kosmosu, a moje zainteresowania nimi nie są żadną tajemnicą.

Płyta, choć zaczyna się jakby kosmicznymi dźwiękami i żartobliwym nawiązaniem do przylotu na Ziemię rockandrollowych kosmitów, to zawiera głównie rockowe ballady i rytmiczne, żywiołowe rockandrolle.

Queen + Paul Rodgers - The Cosmos Rocks

Paul Rodgers, znany z formacji Free a później członek zespołu Bad Company, nie stara się wchodzić w manierę wokalną Mercury'ego i na dobrą sprawę można mieć tylko zastrzeżenie do członków zespołu Queen, że nie zmienili nazwy, dodając do niej np. członu w postaci rzymskiej dwójki.

Koneksji astronomicznych w warstwie słownej na „Cosmos Rocks” nie znajdziemy wiele. Jeśli już, są to nawiązania do Słońca i Księżyca na niebie oraz gwieździstego nieba jako elementów naszego naturalnego otoczenia. Szczególnie urokliwą jest ballada „Small”, gdzie mowa jest o miejscu, jakiego każdy potrzebuje, by znaleźć trochę samotności i spokoju…

I like to sit here by the fire's light
the trees in the fields lie bed to the night
the stars burn bright
and dawn it make you feel small

Z kolei w innym utworze („Through The Night”) słyszymy w refrenie:

I wonder through the night
All stars are shining bright
searching for a guiding light
I wonder through the night

Choć całość płyty nie jest zbyt równa i trudno ją zaliczyć do kanonu, myślę, że każdy znajdzie na niej coś dla siebie. Ja znalazłem. Polecam.

(Źródło: „Urania — PA” nr 3/2010)
  1. O karierze naukowej Briana Maya możemy przeczytać w Wikipedii:
    Brian May studiował fizykę w Imperial College London w Londynie. W pierwszym okresie działalności Queen dorabiał jako nauczyciel matematyki. W 2002 r. otrzymał doktorat honoris causa uniwersytetu w Hertfordshire. Jest współautorem (wraz z Patrickiem Moore oraz Chrisem Lintottem) traktującej o historii Wszechświata książki „Bang! The Complete History of Universe”. W roku 2007 obronił w Imperial College London pracę doktorską zatytułowaną „Prędkości radialne w zodiakalnej chmurze pyłu kosmicznego”, przez co stał się doktorem astronomii (Ph.D.). W listopadzie 2007 r. został mianowany honorowym rektorem Uniwersytetu Johna Moore'a w Liverpoolu.