Muzyka Odległych Przestrzeni

Piotr Bańka - Imaginary Landscapes

Tym razem chciałbym przedstawić muzyków z krajowego „podwórka” — zespół „Remote Spaces”. Jest to duet, który tworzą muzycy ze Stargardu Szczecińskiego: Konrad Jakrzewski i Krzysztof Rzeźnicki. W przyszłym roku minie okrągłych 10 lat ich wspólnego muzykowania. Jednak, jak na tyle lat, ich oficjalny dorobek płytowy przedstawia się bardzo skromnie: 3 albumy studyjne i jeden projekt płytowy zrealizowany wspólnie z Tomaszem Pauszkiem (znanym pod pseudonimem Odyssey).

Debiutancki album „Spirale” ukazał się w 1998 r., a rok później nagrany został album „α”. Utwory zawarte na tych płytach (wydanych tylko w postaci CDR) zdobyły sporą popularność dzięki audycjom radiowym Jerzego Kordowicza nadawanym w III rogramie PR. Tytuły takie jak „Stars”, „Polaris”, „Kohab” czy okładka płyty „α” (fragment mapy nieba z alfą Ursa Minor w centrum) wyraźnie wskazują na gwiezdne koneksje i nie przypadkiem — Konrad Jakrzewski, na internetowej stronie zespołu, deklaruje w rubryce „hobby” tylko dwa zainteresowania: muzykę i astronomię!

Remote Spaces: Konrad Jakrzewski i Krzysztof Rzeźnicki

Konrad Jakrzewski (g.)
i Krzysztof Rzeźnicki

Ostatni studyjny album duetu „Silos” (wyd. Requiem Records, 2004) epatuje doskonałym brzmieniem i głębią muzycznych barw, zabierając słuchacza w kosmiczną podróż do odległych przestrzeni (muzycznych?), a zaczynającą się w tytułowym silosie — domniemanej bazie kosmolotu.

Duet bardzo dobrze prezentuje się podczas koncertów, a ma ich na swoim koncie sporo. Duża ilość materiału dźwiękowego zarejstrowanego podczas występów „Remote Spaces” krąży wśród miłośników el-muzyki na nieoficjalnie wydanych bootlegach. Szczególnie godny uwagi jest ten z Międzynarodowych Prezentacji Muzycznych w Gorlicach z 2002 r. Są i oficjalne wydania, jak choćby z tegorocznego Elektronicznego Woodstocku w Kruszwicy (więcej na internetowej stronie zespołu: http://www.remotespaces.neo.pl)

W ogóle to warto wspomnieć, iż tego roku w naszym kraju miało miejsce kilka ciekawych imprez muzycznych, na których można było usłyszeć niemało interesujących nas kosmicznych klimatów. Oprócz wspomnianego El-Woodstocku były jeszcze coroczne Międzynarodowe Prezentacje Muzyczne AMBIENT w Gorlicach, „Live Electronic Concert 2005” w Szczecinie (na tym i poprzednich występował m.in. „Remote Spaces”), „Elektroniczne Pejzaże Muzyczne” w Olsztynie czy wrocławski koncert Przemysława Wituckiego. W czasie, gdy będzie drukowany bieżący zeszyt „Uranii”, w Gdańsku wystąpi Jean Michael Jarre, którego muzyka kiedyś do znudzenia wypełniała przestrzenie pod planetaryjnymi kopułami.

Remote Spaces - SILOS

Po tym, co napisałem, można by odnieść wrażenie, że kosmiczne odwołania znajduję u nas tylko w muzyce tworzonej wyłącznie za pomocą syntezatorów i komputerów — wszak trudno zaprzeczyć ich predestynacji do tworzenia nieziemsko brzmiących dźwięków! Dlatego chciałbym szczególnie odnotować pojawienie się na rynku płytowym albumu Piotra Bańki „Imaginary Landscapes” będącego muzyczną podróżą po krajobrazach Marsa (natchnieniem stały się zdjęcia planety zrobione przez sondy Viking i Mars Global Sourveyor oraz książkowa trylogia marsjańska Kim Stanely-Robinsona). Na krążku znajduje się 9 muzycznych fotografii najpiękniejszych krain geograficznych Czerwonej Planety. W nagraniach udział wzięło, oprócz autora grającego na instrumentach klawiszowych i komputerach, sześciu gitarzystów, sopranistka i chór. W ścieżce dźwiękowej usłyszymy również „prawdziwe” nagrania planety zarejestrowane za pomocą radioteleskopów.

Zdjęcia, które zainspirowały kompozytora wraz z towarzyszącymi im fragmentami ilustracji muzycznych znajdą Czytelnicy na internetowej stronie: http://www.banka.art.pl/

Dwa egzemplarze wspomnianej płyty są do wygrania przez tych, którzy rozwiążą uranijną krzyżówkę!

(Źródło: „Urania — PA” nr 5/2005)