Łączenie się gwiazd neutronowych skutkuje nowymi niewiadomymi dla astrofizyków

Poświata z odległego połączenia się gwiazd neutronowych wykryta w sierpniu ubiegłego roku wciąż się rozjaśnia – ku zaskoczeniu astrofizyków badających następstwa masowej kolizji, która miała miejsce około 138 milionów lat świetlnych stąd i wysyła fale grawitacyjne, które mkną przez Wszechświat.

Atlas V wynosi czwartego satelitę wczesnego ostrzegania przed pociskami SBIRS GEO 4

Rakieta Atlas V wysłała z przylądka Cape Canaveral na orbitę 4. satelitę nowoczesnego globalnego systemu ostrzegania przed pociskami SBIRS GEO. Był to ostatni potrzebny element sieci, by zapewnić globalną widoczność startujących pocisków na całym globie i całkowicie zdobyć takie same możliwości jak satelity poprzedniej generacji DSP.

Rakieta Długi Marsz 11 wynosi kolejne satelity obrazowania wideo Jilin

Niewielka rakieta szybkiego reagowania Długi Marsz 11 wystartowała w piątek z kosmodromu Jiuquan wynosząc pięć chińskich satelitów i jeden kanadyjski ładunek.

Astronarium nr 52 - Polacy w ESO

W najnowszym odcinku "Astronarium" zobaczymy jakie zagadki Wszechświata polscy astronomowie badają przy pomocy teleskopów Europejskiego Obserwatorium Południwego (ESO) znajdujących się na pustyni Atakama w Chile. Pokazane zostaną wybrane przykłady badań rozpoczętych po wstąpieniu naszego kraju do ESO w 2015 r. Premiera w sobotę 20 stycznia o godz. 8:05 w TVP 3, powtórki w środę oraz na YouTube.

Powtarzający się szybki rozbłysk radiowy z ekstremalnego środowiska

Nowa detekcja fal radiowych z powtarzającego się szybkiego rozbłysku radiowego ujawniła zdumiewająco silne pole magnetyczne w środowisku źródła, co wskazuje, że znajduje się ono w pobliżu masywnej czarnej dziury lub w mgławicy o niespotykanej sile.

Niebo na dłoni nr 17 - Jak inspiruje muza Urania?

Nowy odcinek z cyklu "Niebo na dłoni" jest inspiracjach: o muzie astronomii - Uranii. Przy okazji na dość nietypowym nagraniu jest okazja zobaczyć osoby, dzięki którym funkcjonuje czasopismo i portal Urania - czyli redakcję :-)

Gwiazda z ogromnymi plamami odnaleziona przez polskich miłośników astronomii!

Amerykańskie Stowarzyszenie Obserwatorów Gwiazd Zmiennych - AAVSO (ang. American Association of Variable Star Observers) potwierdziło oficjalnie zgłoszenie nietypowej gwiazdy zmiennej typu RS Canum Venaticorum (RS). Odkrycia dokonali Adam Tużnik – student Astronomii z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Gabriel Murawski – miłośnik astronomii studiujący na kierunku lekarsko-dentystycznym z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

Strony