Możliwa podwyższona aktywnośc Alfa Monocerotydów

Wieczorem 21 listopada 2017 roku możliwy jest krótkotrwały wzrost aktywności Alfa Monocerotydów. Ten niewielki i mało znany rój meteorów zazwyczaj charakteryzuje się szczątkową aktywnością, w przeszłości jednak dawał krótkotrwałe ale też intensywne wybuchy aktywności Rój Alfa Monocerotydów ma swoje maksimum krótko po słynnym roju Leonidów. Ten zazwyczaj niezauważalny strumień co jakiś czas popisuje się niezwykłą aktywnością przekraczającą nawet to do czego przyzwyczaiły nas sierpniowe Perseidy. Alfa Monocerotydy pochodzą od nieznanej nam jak dotąd komety długookresowej a materiał rozrzucony wzdłuż jej orbity spotykamy pomiędzy 15 a 25 listopada. Maksimum obserwujemy około 21 listopada z radiantem położonym kilka stopni na południowy wschód od gwiazdy Procyon w gwiazdozbiorze Małego Psa. Typowa aktywność w latach dla których nie obserwuje się dodatkowego maksimum to około 1 meteor w ciągu godziny. Co najmniej czterokrotnie w 20 wieku obserwowano nietypowe wysokie maksima. Po raz ostatni obserwowano taki wybuch w 1995 roku kiedy to ZHR osiągnął wartość 450, ponad 4 razy większą niż typowo w przypadku Perseidów. Wybuchy Alfa Monocerotydów nie trwają długo, zwykle w ciągu 30 minut aktywność wraca do normalnego poziomu.

Delta II wynosi amerykańskiego satelitę pogodowego JPSS-1

Z bazy lotniczej Vandenberg w Kalifornii wystartowała po raz przedostatni rakieta Delta II. Wyniosła na orbitę polarną amerykańskiego satelitę meteorologicznego następnej generacji JPSS-1.

W PCSS w Poznaniu została uruchomiona fontanna cezowa

Montowanie fontanny cezowej w Poznaniu
Na początku listopada w siedzibie Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego uruchomiona została druga w Polsce fontanna cezowa, zbudowana w Narodowym Laboratorium Fizyki (NPL - National Physical Laboratory) w Teddington pod Londynem pod kierunkiem wybitnego specjalisty w dziedzinie atomowych wzorców częstotliwości dra Krzysztofa Szymańca. Fontanna cezowa dołączy do grona kilkunastu najdokładniejszych zegarów atomowych na świecie i jest drugim tego typu zegarem w Polsce.

Jeszcze jedna detekcja fal grawitacyjnych

Projekty LIGO i Virgo ogłosiły kolejną detekcję fal grawitacyjnych. Dotyczy zdarzenia GW170608 zarejestrowanego 8 czerwca 2017 r. Jest to szósta potwierdzona detekcja fal grawitacyjnych, w tym piąta dotycząca zderzenia dwóch czarnych dziur.

Tech Awards 2017 - zagłosuj na Astrofazę!

W portalu Onet.pl trwa głosowanie w plebiscycie Tech Awards 2017. Jedna z kategorii dotyczy YouTube, a w gronie nominowanych jest astronomiczny kanał Astrofaza. To jak, głosujemy?

XI Zjazd Klubu Astronomicznego „Almukantarat”

W sobotę 21 października 2017 r. w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika w Warszawie odbył się XI Zjazd Klubu Astronomicznego „Almukantarat”. Zjazd odbywa się co dwa lata i biorą w nim udział członkowie klubu z całej Polski, m.in. wybierając nowe władze.

Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej #42

Astronauci na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zajmują się w ostatnich dniach rozładunkiem kapsuły Cygnus, która przycumowała do kompleksu we wtorek. W naszym cotygodniowym podsumowaniu oprócz startu Cygnusa i kolejnej części przeglądu ładunku jaki nim przyleciał, piszemy o udanym teście bezzałogowego miniwahadłowca Dream Chaser, który za kilka lat ma zacząć misje zaopatrzeniowe do ISS.

Strony