URANIA — Postępy Astronomii  on–line
Zawartość witryny:
KRONIKA

Adonis odnaleziony

K. Ziołkowski

Uważana od 40 lat za zagubioną słynna planetoida Adonis została odnaleziona 14 lutego 1977 roku. Po raz pierwszy była zaobserwowana przez E. J. Delporte w Obserwatorium Astronomicznym w Uccle w Belgii 12 lutego 1936 roku, a zasłynęła dzięki niezwykłemu zbliżeniu się wówczas do Ziemi na odległość przewyższającą zaledwie czterokrotnie odległość Księżyca od Ziemi. Stała się interesująca tym bardziej, gdy się okazało, że mimośród jej orbity ma niespotykanie wśród planetoid dużą wartość 0,764. Obserwowana była niestety tylko przez dwa miesiące, a orbita obliczona z tego krótkiego okresu obserwacji okazała się tak mało dokładna, że nie udało się już jej w następnych pojawieniach ponownie znaleźć. Próby jej odnalezienia czynione na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych kończyły się niepowodzeniem głównie dlatego, że — jak się później okazało — Adonis zbliżył się do Wenus w 1964 roku również na bardzo małą odległość 0,04 jednostki astronomicznej, co miało istotny wpływ na jego ruch orbitalny.

Wykorzystując jednak fakt, że położenie płaszczyzny orbity planetoidy Adonis w przestrzeni było stosunkowo dobrze widoczne i nie uległo istotnej zmianie podczas zbliżenia się do Wenus w 1964 roku, Ch. Kowal z Obserwatorium Hale'a (USA) — wykorzystując obliczenia B. G. Marsdena z Harvardzko-Smithsoniańskiego Centrum Astrofizyki (Cambridge, USA) — wykonał za pomocą 48 calowej kamery Schmidta na Mount Palomar 10 zdjęć nieba wzdłuż prawdopodobnej orbity zagubionej planetoidy, pokrywając nimi pas o długości około 50 stopni. Na jednym ze zdjęć eksponowanym przez 8 minut znalazł nieznany obiekt o jasności około 16m, który szybko udało się zidentyfikować jako poszukiwaną planetoadę. Odkrycie zostało potwierdzone w końcu lutego przez H. E. Schustera w Europejskim Obserwatorium w Chile.

Po wyznaczeniu przez B. G. Marsdena nowej orbity z wszystkich obserwacji wykonanych zarówno w pojawieniu w 1936 roku jak i ostatnich z 1977 roku okazało się, że Adonis przeszedł przez peryhelium 16 grudnia 1976 roku w odległości około 66 mln km od Słońca, a 31 stycznia 1977 roku zbliżył się do Ziemi na odległość około 21 mln km (0,14 jednostki astronomicznej). Okres obiegu tej interesującej planetoidy wokół Słońca wynosi 2,56246 roku.

Warto przy okazji przypomnieć (o czym donosiliśmy w Uranii z grudnia 1973 roku), że ta sama para uczonych (Kowal, Marsden) w analogiczny sposób doprowadziła do odnalezienia w 1973 roku również zagubionej od 40 lat planetoidy Apollo. Jest ona przedstawicielką tzw. grupy Apollo, do której zalicza się planetoidy o odległościach peryhelium mniejszych od jednej jednostki astronomicznej, czyli takich, które podczas swego ruchu przechodzą bliżej Słońca niż Ziemia. Do grupy tej należy również Adonis.

Wg Sky and Telescope, 1977, Vol. 53, no. 4.

(Źródło: „Urania” nr 7/1977)