10 lat radioteleskopu APEX

Radioteleskop APEX oraz uczestnicy uroczystości z okazji 10 lat pracy teleskopu
Atacama Pathfinder Experiment w Chile, czyli APEX, świętuje dziesięciolecie badań kosmosu na falach submilimetrowych. Teleskop pracuje na wysokości 5100 metrów n.p.m. w ramach Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO).

Uroczystości rocznicowe nie odbyły się jednak przy samym teleskopie, a w bazie Sequitor, San Pedro de Atacama, położonej na wysokości 2500 metrów n.p.m., czyli w warunkach zdecydowanie bardziej znośnych dla świętujących. Oczywiście uczestnicy uroczystości pojechali też na chwilę do samego teleskopu, aby zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie.

APEX ma średnicę 12 metrów i powstał jako test technologii przed budową sieci ALMA, która powstała w pobliżu na płaskowyżu Chajnantor. W ciągu 10 lat badań z danych zebranych za pomocą teleskopu APEX skorzystało około 2000 naukowców, którzy opublikowali ponad 500 prac naukowych. Wśród najważniejszych wyników znajdziemy odkrycie pięciu nowych molekuł w materii międzygwiazdowej, a także duże przeglądy nieba na falach submilimetrowych: ATLASGAL (APEX Telescope Large Area Survey of the Galaxy) i LESS (LABOCA Survey of the Extended Chandra Deep Field South).

APEX jest projektem prowadzonym wspólnie przez Max Planck Institute for Radio Astronomy (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) oraz ESO. Użytkowanie APEX na Chajnantor zostało powierzone ESO.

Źródło: ESO.