10 października maksimum aktywności roju Południowych Taurydów

Taurydy Południowe to rój meteorów, który jest związany z kometą Enckego. Materia wpada w ziemską atmosferę z prędkością około 27 km/s wywołując zjawiska meteorów. Rój ten jest aktywny każdego roku od 10 września do 20 listopada, a jego maksimum przypada na 10 października, czyli dzisiaj.

Radiant roju Południowych Taurydów znajduje się w gwiazdozbiorze Byka, na południe od Plejad. Aktywność roju wynosi około 5 meteorów na godzinę, co nie jest spektakularnym wynikiem, ale rekompensuje to zazwyczaj duża jasność meteorów. Przypuszcza się, że tak niska aktywność może być skutkiem wpływu grawitacji Jowisza, która zaburza trajektorie cząstek wyrzucanych z komety. Gdyby nie ta niedogodność, to kto wie, być może mielibyśmy znacznie większy spektakl na niebie, a ZHR (zenitalna liczba godzinna) przekraczałaby 100 meteorów na godzinę.

Niemniej rój wart jest obserwacji w okolicach maksimum, które wypada w naszym kraju 10 października w godzinach późnego wieczoru, a dokładniej o 22:38. Wszystkich zachęcamy do czynnej obserwacji i podsyłania wyników do bazy Pracowni Komet i Meteorów.

Pozycje radiantu Taurydów Południowych w kolejnych dniach aktywności roju. Źródło: International Meteor Organization.