4000 orbit sondy MESSENGER wokół Merkurego

Sona MESSENGER - położenie 27.03.2015 r.
25 marca sonda MESSENGER dokonała obiegu Merkurego już po raz 4000. Obecnie jej orbity przebiegają coraz bliżej powierzchni planety. Orbitalna część misji trwa już cztery lata, chociaż początkowo zakładano ją na jeden rok.

"Gdy sonda dokonała swojego pierwszego przelotu koło Merkurego 14 stycznia 2008 roku, po wielu miesiącach przygotowań i testów, byliśmy nieco sceptyczni, gdy zespół naukowy zakomunikował nam, że fazę orbitalną można określić jako dwa przeloty ze zbieraniem danych w ciągu jednej ziemskiej doby  (albo nawet trzy - od kwietnia 2012 r.)" powiedział Andy Calloway z Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (APL) w Laurel, Maryland (USA), kierownik operacji misji MESSENGER.

"Teraz, po pokonaniu 4000 okrążeń i ponad 17 merkuriańskich latach od wejścia na orbitę, wiemy co oznaczały te przewidywania" - dodał Calloway.

W ostatnim tygodniu dokonano pierwszego z pięciu końcowych manewrów korekcyjnych, które opóźnią nieuniknione zderzenie sondy z powierzchnią planety. Da to naukowcom dodatkowe kilka tygodni na badania. Ta specjalna, poszerzona faza misji pozwoli zbierać dane z bliskiej odległości od powierzchni planety -  najbliższy punkt orbity będzie mieścić w odległości od 6 do 38 km od powierzchni.

Do tej pory sonda dostarczyła 275 tysięcy zdjęć. Została wystrzelona z Ziemi 3 sierpnia 2004 r. Na orbitę wokół Merkurego weszła 18 marca 2011 r. i rozpoczęła roczną fazę badań. Potem 18 marca w 2012 r.  nastąpiła przedłużona faza użytkowania sondy, trwająca kolejny rok, po której znowu przedłużono misję aż do marca 2015 r. Misja jest prowadzona przez NASA.

Źródło: John Hopkins Applied Physics Laboratory

Obrazy przedstawiające położenie sondy MESSENGER w stosunku do Merkurego i aktualny widok z jednej z jej kamer. Stan na 27 marca 2015 r. godz. 10.05 UTC. Źródło: NASA.