Astronarium nr 11 o obserwatoriach społecznych

60 cm teleskop w Niedźwiadach
Dzisiaj o godz. 17.30 ogólnopolska premiera następnego odcinka Astronarium. Odcinek nosi tytuł "Obserwatoria społeczne". Zostaną w nim pokazane trzy prywatne obserwatoria astronomiczne: w Truszczynach, w Niedźwiadach i w Rzepienniku Biskupim.

Co dwa tygodnie na antenie TVP Regionalna można oglądać kolejny odcinek telewizyjnego cyklu "Astronarium". Dzisiaj wypada premiera odcinka nr 11. Tym razem kamery telewizyjne zawitały w trzy miejsca, w których siłami prywatnymi powstały obserwatoria astronomiczne. Na początek będzie można poznać obserwatorium w Truszczynach, prowadzone przez Fundację Nicolaus Copernicus. Potem zobaczymy obserwatorium w Niedźwiadach, prowadzone przez Pałucko-Pomorskie Stowarzyszenie Astronomiczno-Ekologiczne. W Niedźwiadach niedawno zainaugurowano największy polski teleskop amatorski o średnicy 60 cm. Trzecim miejscem przestawionym w "Astronarium" będzie Rzepiennik Biskupi i znajdujące się tam Obserwatorium Astronomiczne im. Królowej Jadwigi. W miejscu tym własnymi siłami jeden z astronomów stworzył obserwatorium, w którym znajduje się nawet radioteleskop.

Astronarium" jest cyklem popularnonaukowych programów telewizyjnych na temat astronomii i badań kosmosu. Obecnie emitowane są premierowe odcinki drugiej serii cyklu. Kolejne odcinki można oglądać co dwa tygodnie w soboty w paśmie wspólnym regionalnych kanałów Telewizji Polskiej, czyli w TVP Regionalna oraz równolegle w internecie na TVP Stream.

Godziny emisji odcinków drugiej serii:

TVP Regionalna
- soboty o godz. 17.30
- niedziele o godz. 00:25
- środy o godz. 8.30

TVP Bydgoszcz
- czwartki o godz. 19.00
- piątki o godz. 20:55

Godziny emisji powtórek odcinków pierwszej serii:

TVP Polonia
- wtorki o godz. 14.20
- niedziele o godz. 8.35 (czasami o 8.40)

TVP Białystok
- czwartki o godz. 19.30
- piątki o godz. 21.10

"Astronarium" to produkcja Polskiego Towarzystwa Astronomicznego wspólnie z Telewizją Polską, dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerem medialnym programu jest czasopismo i portal "Urania - Postępy Astronomii".

Odcinki programu można także oglądać w internecie na stronie www.astronarium.pl oraz na YouTube pod adresem www.youtube.com/c/AstronariumPl.

60 cm teleskop w Niedźwiadach - największy amatorski teleskop optyczny w Polsce. Źródło: Astronarium.