Astronarium nr 20 o zderzeniach gwiazd

Dzisiaj ogólnopolska premiera najnowszego odcinka cyklu telewizyjnego "Astronarium". Tematem będą zderzenia gwiazd i dziwna kategoria obiektów, zwana "czerwonymi nowymi", w których poznaniu kluczową rolę odegrali polscy astronomowie. Emisja o godz. 17.00 we wszystkich regionalnych kanałach TVP, powtórka po północy, a potem w środę i w nocy ze środy na czwartek.

Co wspólnego mogą mieć ze sobą obserwacje prowadzone przez Heweliusza kilkaset lat temu z najnowszymi badaniami kosmosu? Okazuje się, że całkiem sporo, a dzięki nim polscy astronomowie wyjaśnili mechanizm odpowiadający za tajemnicze "czerwone nowe". Szczegóły tych badań zostaną przedstawione w najnowszym odcinku "Astronarium".

„Astronarium” jest cyklem programów telewizyjnych poświęconych astronomii i badaniom kosmosu. O ciekawych zagadnieniach i swoich osiągnięciach opowiadają polscy naukowcy pracujący w różnych instytucjach w kraju i za granicą. Premiery kolejnych odcinków następują w soboty co dwa tygodnie. Producentami programu są Polskie Towarzystwo Astronomiczne oraz Telewizja Polska, partnerem medialnym "Urania - Postępy Astronomii", a dofinansowanie produkcji zapewniło Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Echo świetlne V 838 Monocerotis. Fot.: R. Tylenda / CAMK PAN.