Astronarium nr 37 o ekspansji Wszechświata

Odkrycie, że Wszechświat się rozszerza zupełnie zmieniło nasz pogląd na cały kosmos. Na dodatek okazuje się, że tempo rozszerzania się wzrasta. Najnowszy odcinek "Astronarium" będzie poświęcony temu zagadnieniu. Premiera w środę w TVP 3 o godz. 15:35, powtórka o 00:50 i 6:35, a potem na YouTube.

W zrozumieniu tego odkrycia i jego konsekwencji pomoże nam trzech naukowców - głównych rozmówców odcinka "Astronarium" nr 37. Najpierw prof. Grzegorz Karwasz z Zakładu Dydaktyki Fizyki UMK wytłumaczy na czym polega efekt Dopplera, bardzo istotne zjawisko przy obserwacjach odległych galaktyk. Potem ks. prof. Michał Heller, kosmolog z Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych, wytłumaczy nam m.in. w jaki sposób z ucieczki galaktyk dowiedzieliśmy się o tym, że Wszechświat się rozszerza. A na koniec możliwe przyczyny przyspieszania ekspansji Wszechświata wyjaśni prof. Marek Demiański, fizyk teoretyk z Uniwersytetu Warszawskiego.

„Astronarium” to seria popularnonaukowych programów o astronomii i kosmosie realizowanych we współpracy Polskiego Towarzystwa Astronomicznego i Telewizji Polskiej, przy wsparciu finansowym od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerem medialnym programu jest czasopismo i portal „Urania – Postępy Astronomii”. Zdjęcia realizowane są przez ekipę telewizyjną z TVP 3 Bydgoszcz.

Zwiastun "Astronarium" nr 37