Astronarium nr 44 o Ogólnej Teorii Względności

Teoria, która zmieniła współczesną naukę. Naukowcy wciąż sprawdzają czy Einstein miał rację i wciąż jego teoria zdaje egzamin. Od zaćmień Słońca po fale grawitacyjne. Tajemnice Ogólnej Teorii Względności w najbliższym odcinku programu Astronarium. Premiera w sobotę o godz. 8:05 w TVP 3. Powtórki w środę o godz. 15:35 i 00:40.

W odcinku wystąpi m.in. Robert Szaj z Fundacji Nicolaus Copernicus, który opowie o wyprawie do Stanów Zjednoczonych na całkowite zaćmienie Słońca. To właśnie tego rodzaju zjawisko pozwoliło kiedyś naukowcom na wykonanie jednych z pierwszych testów poprawności teorii Einsteina. Szczegóły tego dawnego eksperymentu przedstawi natomiast prof. Arkadiusz Berlicki z Instytutu Astronomicznego Uniwersytetu Wrocławskiego. Z kolei dr inż. Maciej Wielgus zapozna nas z kilkoma innymi przewidywaniami ogólnej teorii względności i z projektem o nazwie Teleskop Horyzontu Zdarzeń. Na koniec prof. Marek Abramowicz z Uniwersytetu w Goteborgu i CAMK PAN w Warszawie wyjaśni w jaki sposób Einstein doszedł do swojej teorii i przybliży nam na czym ona polega.

„Astronarium” to seria popularnonaukowych programów o astronomii i kosmosie realizowanych we współpracy Polskiego Towarzystwa Astronomicznego i Telewizji Polskiej, przy wsparciu finansowym od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerem medialnym programu jest czasopismo i portal „Urania – Postępy Astronomii”. Zdjęcia realizowane są przez ekipę telewizyjną z TVP 3 Bydgoszcz.

Zwiastun "Astronarium" nr 44