Astronarium nr 64 o Marsie

Astronarium nr 64

Zbliża się Wielka Opozycja Marsa, najwyższa więc pora na odcinek Astronarium poświęcony tajemnicom Czerwonej Planety. Premiera w TVP 3 dzisiaj o godz. 17:00 i 20:30, a potem na YouTube.

Mars ciekawił ludzkość od wieków. Również obecnie naukowcy nieustannie badają tę planetę – w tej chwili krąży wokół niej i eksploruje na powierzchni kilka różnych sond automatycznych i łazików, a w kierunku Marsa zmierza kolejna (amerykańska misja InSight).

W programie będzie m.in. okazja dowiedzieć się, jak głęboko w marsjański grunt wwierci się lądownik InSight i w jaki sposób będzie to możliwe dzięki Polakom. Innym projektem badawczym z polskim udziałem jest europejsko-rosyjska misja ExoMars, która z kolei ma za zadanie zbadanie śladowych gazów w atmosferze Marsa, w tym metanu. Na końcu programu zobaczymy, w jaki sposób marsjański habitat wyobrażają sobie w toruńskim planetarium, gdzie powstał model takiego przyszłego mieszkania dla marsjańskich kolonistów. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, czy da się zamieszkać na Czerwonej Planecie.