Awaria rakiety Sojuz z astronautami na pokładzie

Rakieta Sojuz FG z kapsułą Sojuz MS-10, w której dwóch astronautów leciało do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, doznała awarii podczas początkowej fazy lotu. Kapsuła oddzieliła się awaryjnie od rakiety i wylądowała na spadochronach. Załoga misji jest w dobrym stanie fizycznym.

Rakieta wystartowała o 10:40 z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Na swoim szczycie miała kapsułę Sojuz MS-10 z parą astronautów: Rosjaninem Olgiem Owczyninem oraz Amerykaninem Nickiem Hague. Astronauci mieli wejść w skład 57. Ekspedycji, dołączając do trójki obecnej w tej chwili na stacji.

Niestety kilka minut po starcie doszło do awarii w systemie rakietowym. Z prowadzonej relacji wideo ze startu można przypuszczać, że problem wystąpił w trakcie separacji bocznych członów rakiety po skończonej pracy. Kapsuła odczepiła się awaryjnie od górnego członu rakiety i wróciła na Ziemię.

Statek z astronautami wylądował na spadochronach około 400 km od stanowiska startowego. Ekipa poszukiwawcza nawiązała następnie kontakt z astronautami. Poinformowano, że obaj są w dobrym stanie fizycznym.

To pierwsza awaria załogowej wersji rakiety Sojuz od 1983 roku, kiedy system zapalił się na stanowisku startowym. Wówczas system ucieczkowy kapsuły oddalił bezpiecznie kosmonautów od płonącej rakiety. Jedyna do tej pory awaria załogowego Sojuza w trakcie lotu miała miejsce w 1975 roku, kiedy nie odczepił się drugi stopień rakiety. Wtedy w podobny sposób kosmonauci wrócili awaryjnie na Ziemię po trajektorii balistycznej.

Dyrektor rosyjskiej agencji kosmicznej Roskosmos wydał oświadczenie, w którym zapowiedział państwowe śledztwo w sprawie awarii. Nie wiadomo jak będzie wyglądać najbliższa przyszłość działania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Obecnie jedynie rosyjskie systemy są w stanie wynosić astronautów do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a na pewno do czasu zakończenia dochodzenia, loty tą rakietą nie będą możliwe.

Pod koniec tego miesiąca do stacji miał lecieć rosyjski statek zaopatrzeniowy Progress. W grudniu natomiast planowany był powrót na Ziemię obecnej trzyosobowej załogi. Następna załoga miała lecieć do stacji 20 grudnia.

Potwierdzono już, że dwa planowane na grudzień spacery kosmiczne będą przełożone na inny termin.

Źródło: NASA/Roskosmos/SN/NS

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz-FG sfotografowana 9 października 2018 roku, dwa dni przed startem. Źródło: NASA.