Awaria Teleskopu Hubble'a

Kosmiczny Teleskop Hubble'a

NASA wydała komunikat, że Kosmiczny Teleskop Hubble’a przeszedł w tryb awaryjny z powodu problemu z żyroskopami. Aktualnie problem jest analizowany, a obserwacje naukowe wstrzymane.

5 października 2018 roku po godzinie 22:00 UTC nastąpiła awaria jednego z trzech używanych w trakcie obserwacji żyroskopów. Teleskop przeszedł w bezpieczny tryb awaryjny, w którym znajduje się w stabilnej konfiguracji, a obsługa w centrum kontroli misji analizuje problem i możliwe rozwiązania.

Kosmiczny Teleskop Hubble'a dysponuje sześcioma żyroskopami, które zostały zainstalowane w 2009 roku podczas misji serwisowej. W trakcie prowadzenia obserwacji naukowych badacze zazwyczaj korzystają z trzech jednocześnie, co przyspiesza celowanie w obiekty astronomiczne i poprawia stabilność obserwacji. Możliwe jest jednak także prowadzenie obserwacji naukowych wyłącznie z jednym działającym żyroskopem – po prostu wtedy teleskop będzie w stanie zbadać mniejszy obszar na niebie.

W komunikacie NASA można przeczytać, że żyroskop, który uległ awarii, wykazywał już od mniej więcej roku oznaki zużycia, zatem spodziewano się, że taki problem może wystąpić. Dodatkowo wcześniej zepsuły się już dwa podobne żyroskopy. Pozostały trzy są ulepszonymi wersjami o dłuższym okresie użytkowania.

Aktualnie działają dwa z trzech żyroskopów. Jako trzeci uruchomiono żyroskop pozostający w rezerwie, ale niestety telemetria pokazała, że nie funkcjonuje on dokładnie tak, jak się spodziewano. Wobec tego teleskop pozostaje nadal w trybie awaryjnym, a naukowcy i inżynierowie z NASA Goddard Space Flight Center (w Greenbelt w stanie Maryland) oraz Space Telescope Science Institute (w Baltimore) analizują problem.

Obserwacje naukowe są obecnie wstrzymane, ale teleskop powróci do ich prowadzenia nawet gdyby okazało się, że sprawne pozostają jedynie dwa żyroskopy – po prostu będzie pracował w trybie z jednym żyroskopem, czyli nieco wolniej.