Bliskie spotkanie z asteroidą

1 września 2017 roku asteroida Florence ma minąć Ziemię w odległości jedynie 7 milionów kilometrów (około 18 odległości Księżyca od Ziemi). Ta niewielka odległość od naszej planety da naukowcom wyjątkową możliwość obserwacji asteroidy z bliska.

Florence należy do grupy największych obiektów bliskich Ziemi mających kilka kilometrów w średnicy. Dane otrzymane z Kosmicznego Teleskopu Spitzera i misji NEOWISE wskazują, że asteroida ma rozmiar około 4,4 kilometra.

“Mimo, że wiele innych znanych nam asteroid minęło Ziemię w bliższych odległościach niż ta, w której ma być Florence 1 września, wszystkie z nich były od niej mniejsze” – mówi Paul Chodas, kierownik CNEOS (ang. Center for Near-Earth Object Studies). “Florence to największa asteroida, która minie naszą planetę w tak niewielkiej odległości odkąd NASA rozpoczęła program identyfikowania i śledzenia obiektów bliskich Ziemi”.

Florence jest doskonałym obiektem obserwacji teleskopami radarowymi z powierzchni ziemi. Tego typu analiza jest już zaplanowana przez takie centra jak Goldstone Solar System Radar w Kalifornii i National Science Foundation's Arecibo Observatory w Puerto Rico. Uzyskane w ten sposób obrazy asteroidy ujawnią jej prawdziwe rozmiary, a także potencjalne szczegóły powierzchni mające nawet 10 metrów.

Do tej pory radary używano do badania setek asteroid. Kiedy te małe pozostałości po formowaniu się Układu Słonecznego mijają Ziemię w niewielkich odległościach, radary o dalekim zasięgu są jednym z najlepszych sposobów na ich obserwację i analizę ich rozmiarów, kształtów, rotacji, cech powierzchni i jej nierówności, oraz dokładne określenie trajektorii ich lotu.

Florence została odkryta w marcu 1981 roku przez Scheltego "Bobbiego" Busa w Obserwatorium Siding Spring w Australii. Została nazwana na cześć Florence Nightingale (1820-1910), matki współczesnego pielęgniarstwa. We wrześniu 2017 roku asteroida będzie najbliżej Ziemi w ciągu swojej wędrówki od 1890 roku, a kolejny raz Florence będzie w takiej odległości dopiero w 2500 roku. Asteroida zwiększy swoją wielkość gwiazdową (wartość używaną do określania blasku gwiazd i innych ciał niebieskich) aż dziewięciokrotnie pod koniec sierpnia i na początku września. Przez kilka nocy będzie też wtedy widoczna przez małe teleskopy na powierzchni ziemi, przecinając gwiazdozbiory Ryby Południowej, Koziorożca, Wodnika i Delfina.

Na zdjęciu: przewidywana trajektoria asteroidy Florence. Źródło: NASA.