Brązowe karły i gwiazdy powstają w podobny sposób

Naukowcy zaobserwowali dżety materii generowane przez powstające brązowe karły. To dowód na to, że procesy powstawania brązowych karłów i gwiazd są podobne. O odkryciu poinformowało amerykańskie National Radio Astronomy Observatory (NRAO).

Do obserwacji użyto sieci radioteleskopów Karl G. Jansky Very Large Array (VLA). Celem badań była próbka bardzo młodych, ciągle jeszcze formujących się, brązowych karłów w obszarze gwiazdotwórczych w odległości około 450 lat świetlnych od nas. Naukowcy odkryli, że w czterech przypadkach występują dżety materii, czyli coś charakterystycznego  dla procesów powstawania gwiazd, które są obiektami masywniejszymi niż brązowe karły.

Dodatkowe obserwacje przeprowadzone za pomocą pracujących w kosmosie teleskopów Spitzera i Herschela pozwoliły wykluczyć pomyłkę przy identyfikacji obiektów i potwierdziły, że rzeczywiście są to brązowe karły.

Oznacz to, że po raz pierwszy zaobserwowano dżety pochodzące od brązowych karłów na tak wczesnym stadium ich formowania się. Astronomowie zastanawiali się czy procesy powstawania brązowych karłów przypominają bardziej powstawanie planet, czy powstawanie gwiazd. Już wcześniejsze badania sugerowały, że raczej jest to drugi z wymienionych opcji. Teraz mamy potwierdzenie - wydaje się, że są to przeskalowane w dół procesy takie jak zachodzą w przypadku formowania się normalnych gwiazd.

O brązowych karłach mówi się czasem, że to nieudane gwiazdy. Obiekty mają masy pomiędzy masami planet, a masami gwiazd. Nie były w stanie zakumulować wystarczającej masy, aby w swoich wnętrzach zainicjować reakcje termojądrowe przemiany wodoru w hel, co jest definicją gwiazdy. Istnienie brązowych karłów jest rozważane teoretycznie od lat 60-tych ubiegłego wieku, a pierwszy obiekt z tej kategorii zaobserwowano w 1994 roku.

Artystyczna wizja bardzo młodego, ciągle jeszcze formującego się, brązowego karła z dyskiem materii i dżetami. Źródło: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF.