Co przyćmiewa gwiazdę PDS 110?

Gwiazda PDS 110 charakteryzuje się tajemniczymi, trudnymi do wyjaśnienia zaćmieniami. Pod tym względem przypomina w pewnym stopniu słynną Gwiazdę Tabby. Naukowcy spekulują, że za obserwowany spadek jasności może w tym przypadku odpowiadać coś dosyć prostego - jedna bardzo duża struktura związana z planetą...

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że z młodą gwiazdą PDS 110 coś jest nie w porządku. Co wiemy? Co dwa i pół roku jej jasność spada o około 30 procent. Podobne zjawisko, ale na dużo większą skalę, zachodzi w przypadku Gwiazdy Tabby. Jednak choć w jej przypadku uważa się czasem, że blask gwiazdy może być przyćmiewany przez jakąś sztuczną strukturę zbudowaną przez Kosmitów, zaćmienia PDS 110 są prawdopodobnie spowodowane dużo bardziej naturalnym zjawiskiem.

Naukowcy przedstawili właśnie hipotezę o zaskakującej przyczynie tych spadków jasności -  odpowiadać za nie może masywna planeta z bardzo rozległym systemem pierścieni, który rozciąga się daleko poza jej otoczenie i ma wpływ na to, jak widzimy z oddali jej gwiazdę macierzystą. Sama planeta mogłaby mieć w takim przypadku masę około pięćdziesiąt razy większą od masy Jowisza. Wówczas byłaby albo wyjątkowo dużą planetą w typie gazowego olbrzyma, albo niewielkim brązowym karłem - czyli ciemną i chłodną gwiazdą, w której wnętrzu nie doszło do rozpoczęcia procesów jądrowych ze względu na jej zbyt niską masę.

Ta duża planeta musiałaby też wówczas znajdywać się w strefie zamieszkiwalnej. Możliwe więc, że choć ona sama jest najprawdopodobniej olbrzymią kulą gazu, to już jej potencjalne satelity podobne na przykład do galileuszowych księżyców Jowisza, mogą być domem dla jakichś form życia.

To tylko hipoteza - o PDS 110 wiemy jak dotychczas niewiele. Kolejny spektakularny tranzyt jej hipotetycznej planety (lub czegokolwiek innego, co silnie przyćmiewa gwiazdę) ma mieć miejsce już we wrześniu tego roku, a jego obserwacje być może dadzą naukowcom nieco więcej informacji na temat tego niezwykłego układu.

Zdjęcie: układ planetarny PDS 110 - wizja artystyczna.
Źródło: University of Warwick