Dione kolejnym księżycem Saturna z oceanem

Dione i w tle Enceladus
Królewskie Obserwatorium Belgii podało, iż najnowsze wyniki uzyskane przez sondę Cassini sugerują istnienie podpowierzchniowego oceanu na Dione. Byłby to kolejny księżyc Saturna z oceanem pod swoją powierzchnią.

Sonda Cassini wykonywała pomiary grawitacyjne podczas ostatnich przelotów w pobliżu Dione. Uzyskane wyniki wskazują na istnienie oceanu 100 km pod powierzchnią. Ocean może mieć nawet kilkadziesiąt kilometrów głębokości i otaczać skaliste jądro.

W takiej sytuacji trudno uniknąć porównać do Enceladusa, mniejszego, ale bardziej znanego księżyca Saturna. Wygląda na to, że budowa wewnętrzna obu ciał może być podobna. W przypadku Enceladusa o podpowierzchniowym oceanie mówi się już od jakiegoś czasu, a na dodatek w pobliżu bieguna południowego występują na nim gejzery wyrzucające strumienie pary wodnej. Na Dione na razie gejzerów nie dostrzeżono.

Astronomowie z Królewskiego Obserwatorium Belgii opracowali model, w którym lodowe skorupy Enceladusa i Dione są górami lodowymi zanurzonymi w wodzie. Nowy model przewiduje, że ocean na Enceladusie jest bliżej powierzchni niż do tej pory przyjmowano - w przypadku bieguna południowego może to być nawet kilka kilometrów od powierzchni.

Belgowie uważają także, iż ocean na Dione mógł przetrwać bardzo długo, nawet całą historię tego obiektu. Wskazują, że czyni go to potencjalnym siedliskiem przyjaznym dla życia mikrobiologicznego. Oddziaływania pomiędzy skałami z jądra księżyca, a otaczająca je wodą, mogły dostarczyć składników i energii niezbędnych do narodzin życia.

Podsumowując, w przypadku Saturna już trzy księżyce (Enceladus, Tytan i Dione) są podejrzewane o posiadanie podpowierzchniowych oceanów. Podobnie jest w przypadku trzech księżyców Jowisza (Europa, Ganimedes, Kallisto). Mówi się też, że podobne własności może mieć Pluton.

Wyniki badań ukazały się w czasopiśmie „Geophysical Research Letters”.

Dione jest czwartym pod względem wielkości księżycem Saturna, znanym od 1684 roku (odkrywca: Giovanni Cassini). Ma średnicę 1118 km, a swoją planetę obiega co 2,7 dnia. Dione można dostrzec przez amatorskie teleskopy.

Źródło: Królewskie Obserwatorium Belgii

Dione z widocznym w tle Enceladusem. Zdjęcie zostało wykonane przez sondę Cassini 8.09.2015 r. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute.