Dział o kometach w portalu Uranii

Prezentujemy kolejny dział tematyczny w portalu Uranii. Tym razem przygotowaliśmy kilkanaście artykułów o kometach, w tym zestawienie komet odkrytych przez Polaków.

Komety to niewielkie ciała niebieskie poruszające się w układzie planetarnym, których przelot w pobliżu centralnej gwiazdy powoduje ich ogrzanie i uwolnienie w przestrzeń zestalonych gazów i pyłu. W ten sposób powstaje najbardziej znana cecha komet, czyli ich warkocze. Najsłynniejsza i najbardziej znana w społeczeństwie jest kometa Halleya, ale na niebie pojawiały się komety dużo bardziej spektakularne od niej.

W marcu 2015 r. czwórka polskich miłośników astronomii odkryła kometę C/2015 F2 (POLONIA), kontynuując historie polskich odkryć komet i pokazując, że w astronomii nadal jest miejsce na odkrycia dokonywania przez miłośników kosmosu.

"Komety" stanowią kolejny z działów tematycznych w portalu Uranii. Przedstawiamy w nim artykuł o kometach muskających Słońce i ich poszukiwaniach, materiał o najjaśniejszych kometach ostatnich dekad, czy opisy i zdjęcia kilkunastu najciekawszych komet znanych z historii, tej nieco dawniejszej i z ostatnich lat. Oczywiście nie mogło też zabraknąć tekstu o kometarnych odkryciach dokonanych przez Polaków.

Główna strona działu ma adres www.urania.edu.pl/komety i zawiera zestawienie wszystkich artykułów. W portalu znajduje się też wiele bieżących wiadomości dotyczących badań nad kometami, listę wszystkich można znaleźć na stronie www.urania.edu.pl/tagi/komety.

Na zdjęciu powyżej:
Składanka zdjęć różnych komet. Od lewej:
Wielka Kometa Wrześniowa z 1882 roku, P1 McNaught, C/2013 A1 Siding Spring, ISON. Źródła zdjęć: NASA, ESA, and J.-Y. Li (Planetary Science Institute); NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA); Sir David Gill (1843-1914), Soerfm/Wikipedia.