ESA wybrała miejsce lądowania dla Philae

Obszar J - wybrany do lądowania Philae na jądrze komety 67P/Churyumov–Gerasimenko
Europejska Agencja Kosmiczne (ESA) wybrała główne i zapasowe miejsce do lądowania Philae - lądownika sondy Rosetta, która znajduje się w pobliżu komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Wybrany obszar oznaczono literą J. Operacja lądowania ma nastąpić w listopadzie 2014 r.

Proces selekcji najlepszego obszaru do lądowania był dość złożony. Najpierw specjalny zespół naukowców i inżynierów wytypował 10 potencjalnych miejsc na powierzchni jądra komety nadających się do lądowania. Miejsca te oznaczono kolejnymi literami alfabetu. Pod koniec sierpnia 2014 r. listę ograniczono do pięciu obszarów: A, B, C, I oraz J. Teraz wyłoniono już główne miejsce lądowania (obszar J) oraz miejsce zapasowe (obszar C).

Obszar J położony jest na „głowie” jądra komety. Ma nieregularny kształt i mierzy około 4 km w najszerszym miejscu. Wybór tego obszaru był jednogłośny.

Lądowanie jest planowane na 11 listopada 2014 r. 100-kilogramowy lądownik Philae oddzieli się od sondy Rosetta i przez około siedem godzin będzie zbliżać się do powierzchni komety. Cała operacja będzie monitorowana i fotografowana. Polecenia dla Philae dotyczące odpowiednich manewrów zostaną przygotowane wcześniej i przesłane drogą radiową, tak więc sam manewr lądowania nastąpi już autonomicznie, bez bieżących poleceń z centrum kontroli lotów.

Po lądowaniu Philae wbije się w powierzchnię harpunami i śrubami, a potem wykona panoramę 360 stopni wokół miejsca lądowania - naukowcy będą chcieli znać dokładne położenie lądownika na komecie. Lądowanie dokładnie w wyznaczonym punkcie nie jest technicznie możliwe, dlatego wytypowany obszar lądowania obejmuje około jeden kilometr kwadratowy powierzchni komety. Młotek, który posłuży Philae do wbicia się w powierzchnię komety, został skonstruowany w Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie.

Obszar J na jądrze komety 67P/Churyumov–Gerasimenko, wybrany jako miejsce lądowania Philae – lądownika, który zostanie wypuszczony przez europejską sondę Rosetta. Źródło: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA.