ExoMars - jak śledzić wejście na orbitę i lądowanie

Dzisiaj ma nastąpić wejście na orbitę wokół Marsa przez sondę Trace Gas Orbiter, a Schiaparelli ma wylądować na powierzchni planety. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zapowiedziała relację z przebiegu wydarzeń. Podajemy jak śledzić całą operację ExoMars.

Europejska Agencja Kosmiczna zapowiedziała cykl audycji w streamingu w godzinach od 15:00 do 17:15 polskiego czasu. Z kolei w ESA TV programy dotyczące ExoMars będą pokazywane w godzinach 17:44–18:59 oraz 20:25–22:03.

Misja ExoMars prowadzona jest wspólnie przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) oraz rosyjską Roskosmos. Elementy niektórych urządzeń zbudowali polscy naukowcy i inżynierowie z Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie oraz z firm Creotech Instruments S.A. i Vigo System S.A.

Misja jest dwuetapowa. Aktualnie trwa etap pierwszy, w ramach którego wysłano sondę orbitalną Trace Gas Orbiter oraz lądownik Schiaparelli. Drugi etap będzie polegać na wystrzeleniu lądownika oraz łazika, co ma nastąpić w 2020 roku.

Start z Ziemi nastąpił 14 marca 2016 r. z kosmodromu Bajkonur przy pomocy rakiety nośnej Proton M. 16 października 2016 r. nastąpiło oddzielenie lądownika od sondy orbitalnej i teraz są one już bardzo blisko Marsa. Lądownik Schiaparelli ma przede wszystkim przetestować w praktyce lądowanie na Marsie w wykonaniu europejskiej myśli technicznej, ale wykona te trochę pomiarów naukowych. Z kolei Trace Gaz Orbiter (TGO) będzie z orbity badać przede wszystkim śladowe gazy w atmosferze Marsa, np. metan.

Poszczególne fazy lądowania na Marsie w wykonaniu lądownika Schiaparelli. Źródło: ESA/ATG medialab.