Falcon 9 wysyła na orbitę tajwańskiego satelitę obserwacyjnego

Z kalifornijskiego kosmodromu w bazie lotniczej Vandenberg w USA wystartowała rakieta Falcon 9 wynosząc na orbitę lekkiego satelitę obserwacyjnego FormoSat-5 dla Tajwańskiej Agencji Kosmicznej. Misja się udała i satelita trafił już po 11 minutach od startu na prawidłową orbitę polarną, a dolny stopień Falcona wylądował na barce zlokalizowanej na Pacyfiku.

Był to 40. start rakiety Falcon 9. Silniki podniosły ją o 20:51 polskiego czasu, na samym początku okna startowego. Sam start był wyjątkowy, gdyż satelita wynoszony w pojedynkę wykorzystywał tylko 1/20 potencjalnej nośności Falcona 9 na stosunkowo niską orbitę o wysokości 720 km. Stało się tak z powodu kontraktu podpisanego na start w 2010 roku jeszcze z rakietą Falcon 1e, której rozwój został anulowany w 2011 roku. Część z zakontraktowanych wtedy lotów została przeniesiona do startów cięższą rakietą Falcon 9, niektóre startowały parami. Tu niestety nie było kogo sparować, dlatego postanowiono o samotnym locie satelity.

FormoSat-5 to pierwszy satelita tajwański, wyprodukowany całkowicie wewnętrznie. Statek ma masę 475 kg i znacząco poprawia osiągi swoich poprzedników. Został wyposażony w optykę z 45-cm teleskopem Remote Sensing Imager i detektor Adanced Ionospheric Probe do pomiarów ziemskiej plazmy w jonosferze, pogody kosmicznej oraz badań geofizycznych (próby przewidywań trzęsień ziemi na podstawie zmian w atmosferze ziemskiej, wywołanych ruchami płyt tektonicznych).

Matryca ładunku optycznego satelity jest w stanie wykonywać obrazy monochromatyczne z rozdzielczością 2 m i obrazy kolorowe w czterech pasmach z rozdzielczością 4 m. Obrazy z satelity posłużą rządowi tajwańskiemu w kontroli zmian środowiskowych, bezpieczeństwie wewnętrznym i reagowaniu kryzysowym. Na usługach satelity skorzystają także naukowcy.

SpaceX kontynuuje wysyłanie swoich rakiet w rekordowym tempie. Poprzedni start, relacjonowany tutaj odbył się zaledwie 10 dni temu. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to już 7 września rakieta Falcon 9 wystartuje po raz kolejny. Tym razem wyniesie piątą misję tajemniczego miniwadłowca wojska amerykańskiego X-37B.

Źródło: SpaceX, SF101

Na zdjęciu: Falcon 9 startujący z wyrzutni SLC-4E w Vandenberg z satelitą FormoSat-5. Źródło: SpaceX.