Galaktyki takie jak Droga Mleczna z Obłokami Magellana

Polowanie na łączące się ze sobą galaktyki karłowate dało intrygujący rezultat: 180 milionów lat świetlnych stąd znajduje się galaktyka bardzo podobna do Drogi Mlecznej i okrążana przez dwie mniejsze galaktyki podobne do Obłoków Magellana.

Wielki i Mały obłok Magellana to jedyne położone blisko siebie, jasne i obficie produkujące nowe gwiazdy galaktyki krążące wokół Drogi Mlecznej. Jednak z dotychczasowych obserwacji wynikało, że takie pary galaktyk o zbliżonych masach są rzadko spotykane we Wszechświecie. Powstają też one tylko sporadycznie w tworzonych przez astronomów symulacjach numerycznych formowania się i ewolucji obiektów galaktycznych.

Prawdopodonieństwo ich spotkania w innych układach galaktyk jest zatem niewielkie. Skąd więc w ogóle wzięły się Obłoki Magellana? Czy powstawały one niezależnie od siebie, czy razem? Czy właśnie łączą się ze sobą? Na te i inne pytania możemy szukać odpowiedzi, najlepiej jednak robić to w oparciu o obserwaje zbliżonych pod kątem stosunków mas i ogólnej budowy układów galaktyk. Chodzi o duże galaktyki spiralne podobne do Drogi Mlecznej i okrążane przez pary mniejszych obiektów satelitarnych.

Szczęśliwie taki układ już mamy: zaobserwowali go w tym roku naukowcy z Uniwersytetu Yonsei w Korei Południowej, Sanjaya Paudel i Chandreyee Sengupta. Astronomowie szukali łączących się ze sobą galaktyk karłowatych w różnych środowiskach astrofizycznych. Odkryta para oddziaływujących galaktyk UGC 4703 leży w pobliżu samotnej galaktyki spiralnej NGC 2718 i bardzo przypomina Obłoki Magellana. Zbadano ją dokładnie na różnych zakresach długości fali obserwacji, z wykorzystaniem danych archiwalnych z przeglądu optycznego Sloan Digital Sky Survey oraz danych z sondy Galaxy Evolutionary Explorer i z Teleskopu Spitzera. Wykonano również dedykowane obserwacje radiowe z użyciem sieci radioteleskopów GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) w Indiach.

Na zdjęciu: rozkład obłoków gazu HI w układzie UGC 4703 ujawnił zarówno podobieńswa, jak i różnice pomiędzy nim a Drogą Mleczną i jej satelitami. Źródło: Paudel & Sengupta 2017

Okazało się, że NGC 2718 i Droga Mleczna mają zbliżone łączne masy gwiazd. Stosunek mas w parze galaktyk satelitarnych UGC 4703 jest z kolei bardzo podobny do tego, jaki zaobserwowano dla Wielkiego i Małego Obłoku Magellana. Czy to ostatecznie nauczy nas czegoś więcej o tym, jak takie pary galaktyk karłowatych powstają?

Źródło: skyandtelescope.com

Zdjęcie: NGC 2718 u jej dwie karłowate galaktyki satelitarne sfotografowane w ramach przeglądu nieba Sloan Digital Sky Survey.
Źródło: Paudel & Sengupta 2017