Gaz w mgławicy niczym bąbelki od szampana

W mgławicy RCW 34 rozgrzany przez młode gwiazdy wodór dociera do granicy obłoku i wystrzeliwuje niczym korek od szampana. ESO zaprezentowało zdjęcie tego obszaru gwiazdotwórczego wykonane za pomocą teleskopu VLT.

Nowe zdjęcie z pracującego w Obserwatorium Paranal teleskopu VLT przedstawia mgławicę RCW 34, znaną także jako Gum 19. Jest to spektakularny obłok święcącego na czerwono gazu wodorowego, znajdujący się za kilkoma niebieskimi gwiazdami. Wewnątrz mgławicy skrywa się grupa młodych, masywnych gwiazd, ale prawie całe światło widzialne z tego rejonu jest absorbowane zanim dotrze do Ziemi, ale astronomowie mogą badać co dzieje się we wnętrzu za pomocą obserwacji w podczerwieni.

Wodór w mgławicach jest przydatny z dwóch zupełnie różnych perspektyw. Dla astronomów jest wskaźnikiem obszarów gwiazdotwóczych, w których z kolapsu obłoków bogatych w duże ilości gazu rodzą się nowe gwiazdy. Zachodzą w nim też przepływy podobne do zachodzących w szampanie. Z kolei dla astrofotografów i miłośników astronomii jego przydatną cechą jest jasne świecenie w charakterystycznym czerwonym kolorze, dzięki czemu możemy podziwiać wiele pięknych zdjęć różnych mgławic.

W przypadku mgławicy RCW 34 astronomowie stwierdzili, iż występuje tam wiele młodych i małomasywnych gwiazd, które wydają się grupować wokół nieco starszych, bardziej masywnych gwiazd w centrum, natomiast zaledwie kilka jest rozmieszczonych na obrzeżach. Takie rozmieszczenie sugeruje astronomom, że wystąpiły różne epizody powstawania gwiazd w obłoku. Podczas pierwszego uformowały się trzy gigantyczne gwiazdy, które następnie wzbudziły procesy powstawania mniej masywnych gwiazd w swoim sąsiedztwie

Zdjęcie opracowano na podstawie danych z instrumentu FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph (FORS) pracującego na teleskopie VLT. Obserwacje były prowadzone w ramach projektu o nazwie Kosmiczne Klejnoty ESO (ESO Cosmic Gems), który funkcjonuje w momencie gdy czas obserwacyjny dużych teleskopów nie może z jakiegoś powodu użyty do obserwacji naukowych. Wykonywane są wtedy zdjęcia atrakcyjnych wizualnie albo ciekawych obiektów astronomicznych.

Mgławica RCW44 w gwiazdozbiorze Żagla. Źródło: ESO.