Grot – nowa rakieta SKA

Rakieta SKA - Grot

Studenckie Koło Astronautyczne (SKA) z Politechniki Warszawskiej stworzyło projekt nowej dwustopniowej rakiety, której celem będzie osiągnięcie pułapu 15 km i tym samym pobicie rekordu wysokości lotu rakiety amatorskiej.  Lekko zmodyfikowany Grot może docelowo polecieć nawet na 60 km.

SKA ogłosiło na swoim profilu na facebooku, że stworzyło projekt nowej rakiety o nazwie Grot, która ma osiągnąć pułap 15 km i tym samym pobić rekord wysokości lotu rakiety amatorskiej, który wynosi 12 200 (12 308) m. Został on ustanowiony 16 października 2016 r. na poligonie w Drawsku Pomorskim przez rakietę K1-X  należącą do krakowskiej grupy Polskiego Towarzystwa Rakietowego. SKA twierdzi, że lekko zmodyfikowana rakieta Grot docelowo mogłaby polecieć nawet na 60 km.

Wysokość 15 kilometrów była do niedawna największą wysokością dostępną dla lotów rakiet w Polsce, zarówno amatorskich, jak i profesjonalnych. Ale dzięki działaniom Polskiej Agencji Kosmicznej jest szansa na zniesienie tego limitu.

Nowa rakieta SKA składa się z dwóch stopni – silnika na paliwo stałe, będącego zmodernizowanym silnikiem rakiety TuCAN, o ciągu maksymalnym 7500 N i impulsie całkowitym 18000 Ns oraz grota, czyli wąskiego kadłuba zakończonego pięciokilogramową głowicą wykonaną z mosiądzu.

W praktyce wygląda to tak, że silnik pierwszego stopnia rozpędza do niemal trzykrotności prędkości dźwięku względnie mniejszy grot, który dzięki swojej dużej bezwładności i niewielkim rozmiarom nieprędko wytraca swoją prędkość, dzięki czemu może osiągać spore wysokości, nawet do 60 km.

Na pokładzie rakiety znajdą się:

* dwustopniowy system odzysku zrealizowany za pomocą jednego spadochronu, przez pirotechniczne odrzucenie ciężkiej głowicy tuż przed lądowaniem,

* dwa redundantne komputery pokładowe (jeden z nich stworzony od zera przez członków SKA) odpowiedzialne za przesyłanie telemetrii na żywo oraz obsługę zapłonników pirotechnicznych,

* kamera, z której film będzie można zobaczyć na stronie koła.

Przy pracach nad rakietą niezbędna była pomoc sponsorów, spośród których należy  wymienić przede wszystkim Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej oraz firmy MESKO S. A. , Wareluk S. C. oraz  Glebowicz Kompozyty

Aktualnie studenci pracują nad budową rakiety. Aby zrealizować lot powyżej 15 km, studenci planują wydłużyć silnik. (posiadamy do tego niezbędne zaplecze technologiczne). Drugi stopień, tj. grot, nie różniłby się funkcjonalnością między oboma wersjami rakiety, wobec czego członkowie zespołu konstrukcyjnego mogą już testować rozwiązania do kolejnej iteracji rakiety Grot.

Paweł Z. Grochowalski

Źródło: SKA