Grudniowe starty rakiet orbitalnych

gslv

Koniec roku to intesywny czas pod względem startów rakiet orbitalnych. W ostatnim tygodniu (16-21 grudnia) przeprowadzono pięć udanych startów z pięciu państw.

Kolejny udany lot rakiety Elektron

Rakieta Electron, należąca do prywatnej firmy Rocket Lab wystartowała 16 grudnia z kosmodromu w Nowej Zelandii. Wysłała na orbitę 13 niewielkich satelitów standardu CubeSat dla NASA.

10 z wysłanych satelitów należy do programu edukacyjnego ELaNa, w którym NASA finansuje loty dla wybranych nanosatelitów rozwijanych przez amerykańskie uniwersytety i instytucje badawcze. Poza programem ELaNa NASA umożliwiła lot dla 3 dodatkowych nanosatelitów.

Był to już drugi udany lot orbitalny firmy Rocket Lab w przeciągu zaledwie 5 tygodni. To duże osiągnięcie dla firmy, która dopiero w tym roku zaczęła wykonywać loty na orbitę i znak czasów, w których coraz większe znaczenie ma rynek niewielkich satelitów.

Francuski satelita wojskowy

Z Gujany Francuskiej “europejska” wersja rakiety Sojuz ST-A wysłała w środę 19 grudnia na orbitę satelitę obserwacyjnego CSO 1 dla wojska Francji. Francuzi tym samym rozpoczynają wymianę flotylli satelitów Helios, której ostatni egzemplarz poleciał na orbitę w 2009 roku.

Nowe możliwości rozpoznawcze Francji mają być zapewnione przez trzy zamówione satelity serii CSO. Kolejne starty, również przy użyciu rakiety Sojuz są zaplanowane na 2020 i 2021 rok.

Indie kończą rok udanym startem rakiety GSLV

Rakieta GSLV Mk.2 wyniosła w środę 19 grudnia na orbitę satelitę telekomunikacyjnego dla indyjskich sił zbrojnych. Wysłany satelita GSAT 7A dostarczy bazom wojskowym możliwości komunikacyjne w paśmie Ku.

Indie tym startem kończą rok lotów orbitalnych. W ciągu ostatnich 35 dni kraj ten przeprowadził 3 starty rakietowe, używając do tego celu najcięższej w swojej flocie rakiety GSLV Mk.3, lżejszej rakiety PSLV oraz teraz GSLV Mk.2.

Wojskowy start z Bajkonuru

21 grudnia z kosmodromu Bajkonur wystartowała rakieta Proton-M z satelitą Blagovest 13L. Jest to trzeci satelita rosyjskiej sieci wojskowej Blagovest, przeznaczonej do łączności w pasmach Ka i Q dla wojsk Federacji Rosyjskiej.

Satelity programu zaczęły trafiać na orbitę od 2017 roku. Planowane jest jeszcze wyniesienie co najmniej jednego ładunku tej sieci.

Nowa chińska sieć telekomunikacyjna

Chińska lekka rakieta nośna na paliwo stałe Długi Marsz 11 wyniosła 22 grudnia o 0:51 czasu polskiego pierwszego satelitę serii Hongyun.

Hongyun to nowy projekt chińskiej sieci satelitów komunikacji szerokopasmowej na niskiej orbicie okołoziemskiej. Docelowo konstelacja ma się składać z 156 urządzeń, a każde ma mieć możliwość transmisji o przepustowości 500 Mb/s. Sieć powinna być gotowa do 2022 roku.

Po udanym teście tego egzemplarza satelity, do końca 2020 roku zostanie wysłana kolejna czwórka satelitów, aby uformować pierwszą testową sieć.

Źródło: NASA/Rocket Lab/ISRO/Xinhuanet/NS/SN

Na zdjęciu: Rakieta GSLV Mk.2 startująca z satelitą GSAT 7A. Źródło: ISRO.