Japoński radarowy satelita szpiegowski wyniesiony na orbitę

Japońska rakieta H-IIA wystartowała z satelitą szpiegowskim IGS Radar 6. To już 16. wysłany satelita wojskowego systemu rozpoznawczego IGS.

Start odbył się z państwowego kosmodromu Tanegashima na południu Japonii. Rakieta wystartowała we wtorek o 6:20 czasu polskiego. Cały lot przebiegł pomyślnie i ładunek został umieszczony na prawidłowej orbicie.

IGS to wojskowy program satelitów optycznych i radarowych, wykorzystywanych do zbierania danych zwiadowczych dla wojska japońskiego i zarządzania katastrofami żywiołowymi. Program został rozpoczęty po nieudanym wystrzeleniu przez Koreę Północną satelity Kwangmyongsong-1 w sierpniu 1998 roku.

Pierwsze dwa satelity systemu: optyczny i radarowy trafiły na orbitę już w 2003 roku. Ostatnio na orbitę leciały satelity optyczne 3. generacji. Nie wiadomo czy wyniesiony dzisiaj satelita radarowy to nowa generacja, czy statek 2. generacji, jak te wysyłane w latach 2011-2017.

Satelity radarowe IGS trafiają na niemal kołowe orbity o wysokości 500 km i polarnej inklinacji. Niewiele wiadomo o ich wyposażeniu. Na pewno korzystają z technologii syntetycznej apertury i według wielu doniesień umożliwiają obrazowanie z rozdzielczością 0.5 m. Satelita został zbudowany przez firmę Mitsubishi Electric.

Był to 4. start rakietowy Japonii w tym roku i 2. start rakiety H-IIA. Kolejny w planie jest sierpniowy lot H-IIB ze statkiem towarowym HTV do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Lista startów japońskich w 2018 roku