"Koziołkujące" lądowniki przyszłością misji kometarnych?

Artystyczna wizja "Jeża" badającego trudno dostepne miejsce

NASA prowadzi zaawansowane badania nad nowym rodzajem lądowników, które będą mniej uzależnione od warunków terenowych panujących w miejscu lądowania. Nowe urządzenia projektowane są z myślą o eksploracji małych obiektów takich jak komety czy planetoidy.

Czytelnicy naszego Portalu z pewnością dostrzegli, że w ostatnich miesiącach zamieszczaliśmy wiele informacji związanych z kometą 67P/Czuriumow-Gierasimienko, wokół której od roku orbituje sonda Rosetta. Cała misja mająca na celu zbadanie tej komety uważana jest za przełomową i udaną. Jednak w trakcie jej przebiegu zdarzyło się coś nieoczekiwanego - lądownik Philae mający zbadać powierzchnię komety upadł niefortunnie w zacienione miejsce podczas lądowania. Zdarzenie to sprawiło, że aparatura lądownika nie była w pełni wykorzystana wskutek problemów z dostępem energii słonecznej.

Aby w przyszłości ustrzec się przed podobnymi błędami oraz żeby ułatwić lądowania na obiektach mających małą siłę grawitacji naukowcy opracowali roboty, które wyposażone będą w specjalny system służący do wykonywania manewrów. Robocza nazwa tych urządzeń to Hedgehogs (z ang. Jeże). Mają one kształt sześcianów wyposażonych w kolce (stąd nawiązanie do jeży).

Opracowana technologia sprawia, że nie ważne jest którą stroną lądownik opadnie na powierzchni danego obiektu ponieważ w każdej chwili będzie mógł wykonać manewr polegający na podskakiwaniu, koziołkowaniu i przemieszczaniu się w ten sposób w inne, bardziej dogodne miejsce. Ruch lądownika zapewniany będzie przez system wirujących i hamujących wewnętrznych kół zamachowych. Z kolei kolce uchronią urządzenie przed uszkodzeniami, działając podczas koziołkowania jak stopy.

Hedgehogs testowano podczas lotów parabolicznych, w trakcie których imitowano warunki panujące na kometach. Przeanalizowano kilkanaście wariantów manewrów uwzględniając różne rodzaje podłoża. Jednym z testowanych manewrów było "tornado" - polegające na energicznych ruchach urządzenia w celu wydostania się z kłopotliwej sytuacji, np. po lądowaniu w piaszczystej dziurze lub innej pułapce, która mogłaby unieruchomić robota.

W projekcie nad nowymi lądownikami współpracują NASA (JPL), Uniwersytet Stanforda oraz Instytut Technologiczny w Massachusets w ramach programu NASA Innovative Advanced Concepts (NIAC).

NASA

Na zdjęciu: artystyczna wizja "Jeża" badającego trudno dostępne miejsce. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Stanford.