Krytyczny mechanizm europejskiej sondy Euclid zostanie wyprodukowany w Polsce

Misja satelity Euclid realizowana przez Europejską Agencję Kosmiczną będzie miała zadanie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Wszechświat rozszerza się w tempie jaki obserwujemy. Pomogą w tym instrumenty badawcze, które pozwolą na spojrzenie daleko w przeszłość Wszechświata i jego obraz sprzed 10 miliardów lat. Do budowy satelity swoją cegiełkę dołożą Polacy.

W Polsce powstanie mechanizm ADPM (ang. Antenna Deployment and Pointing Mechanism), odpowiadający za rozkładanie i ukierunkowanie anteny służącej sondzie do komunikacji z Ziemią. ADPM został zaprojektowany w hiszpańskim oddziale firmy SENER przy udziale polskich inżynierów. Sama produkcja mechanizmu, jak i stanowisk testowych odbędzie się w Polsce. Późniejsze testy będą również realizowane w naszym kraju.

ADPM jest już drugim projektem realizowanym dla misji Euclid przez firmę SENER Polska. Firma wykonała również zestaw 13 urządzeń do wsparcia naziemnego produkcji satelity (urządzenia MGSE do precyzyjnego przemieszczania satelity w wielu płaszczyznach, transportu do komór testowych i umieszczenia w ładowni rakiety nośnej).

Sam satelita Euclid ma polecieć w przestrzeń kosmiczną w 2020 roku na szczycie rakiety Sojuz. W naukowe wykorzystanie danych z sondy będzie zaangażowanych ponad 1200 osób z ponad 100 laboratoriów w 15 krajach. Naukowcy spodziewają się, że w ciągu 10 lat trwania misji pozyskają z sondy 10 PB surowych danych (10 mln GB).

Źródło: SENER Polska

Na zdjęciu: Model mechanizmu ADPM. Jest to zespół precyzyjnych siłowników ustawionych w trzech osiach - jeden posłuży do rozłożenia anteny, a dwa pozostałe do ukierunkowania anteny. Zestaw umożliwia również przesył sygnału radiowego od satelity do anteny.