Lądownik Philae oddzielił się od sondy Rosetta

Lądownik Philae - wizja artystyczna
Europejska Agencja Kosmiczna prowadzi na żywo transmisję z lądowania na komecie 67P/Churyumov–Gerasimenko w ramach misji Rosetta. Tuż po godzinie 10.00 poinformowano o udanym oddzieleniu Philae od sondy Rosetta. Teraz trwa manewr podejścia lądownika do komety. Potwierdzenie lądowania otrzymamy około godziny 17.

Dzisiaj trwa długo oczekiwane lądowanie na komecie Czuriumowa-Gierasimienki. Operacja w ramach misji prowadzonej przez Europejską Agencję Kosmiczną rozpoczęła się o godzinie 9:35 polskiego czasu, gdy sonda Rosetta wypuściła lądownik Philae. O godzinie 10.03 polskiego czasu otrzymano potwierdzenie wypuszczenia lądownika. Rosetta znajdowała się wtedy 22,5 km od centrum komety.

Lądownik będzie przez około siedem godzin zbliżać się do jądra i w końcu na nim osiądzie. Potwierdzenie czy wszystko poszło zgodnie z planem powinno dotrzeć na Ziemię około 17.02 polskiego czasu. W międzyczasie Philae będzie utrzymywać łączność z Rosettą i przekazywać informacje o swoim stanie. Do Centrum Operacji Kosmicznych ESOC w Darmstadt zostaną także przesłane zdjęcia wykonane tuż po separacji.

W misji Rosetta biorą udział polscy naukowcy. W szczególności Polacy są konstruktorami elementów penetratora MUPUS w lądowniku Philae, a także wchodzą w skład zespołów naukowych innych eksperymentów prowadzonych w ramach tej misji kosmicznej. Z kolei film polskiego studia Platige Image został wybrany przez ESA do promocji misji.

Informacja z 10:03

Jest potwierdzenie, że lądownik Philae odłączył się od sondy Rosetta.

Informacja z 12:07

Zgodnie z planem, ESA otrzymała za pośrednictwem sondy Rosetta sygnał od lądownika Philae. Trwa zbliżanie się do komety.

Informacja z 13:59

Na Ziemię dotarły pierwsze dane naukowe z Philae. Na razie bez zdjęć.

Informacja z 15:56

Zaprezentowano zdjęcie Philae wykonane kamerą sondy Rosetta.

Informacja z 17:04

Lądownik jest na powierzchni komety. Wielka radość w centrum kontroli lotu

Artystyczna wizja lądownika Philae. Źródło: ESA.