Niezwykły trójkąt na nocnym niebie

Mars, Saturn i Antares na niebie na początku czerwca 2016 r.
W czerwcowe noce będziemy mogli obserwować z terenów Polski ciekawy trójkąt na niebie, tworzony przez planety Mars i Saturn oraz gwiazdę Antares. Zachęcamy do obserwacji.

Wieczorami, na przykład około godziny 23:30 CEST (ale także i w nieco dalszej części nocy), nad południowym horyzontem, będzie można dostrzec trójkąt tworzony przez dwie jasne planety - Marsa (-2,0 mag) i Saturna (0,02 mag) - i dodatkowo jeszcze jasną gwiazdę Antares (1,05 mag), która znajduje się w konstelacji Skorpiona. Poszczególne wierzchołki trójkąta będą stanowić: Antares "na  dole", Mars "po prawej", Saturn "po lewej". Zwróćmy uwagę, że zarówno Mars, jak i Antares mają czerwonawą barwę.

Planetarno-gwiazdowy trójkąt ułatwi również odnalezienie kilku innych interesujących obiektów na nieboskłonie. Zachęcamy, by z użyciem lornetki lub teleskopu spróbować zlokalizować gromadę kulistą M4 (NGC 6121) o jasności 5,6 mag, która zawiera kilkadziesiąt tysięcy gwiazd. Obiekt jest oddalony od Ziemi około 7200 lat świetlnych, co sprawia, że jest jedną z bliższych naszemu Układowi Słonecznemu gromad kulistych. M4 znajduje się kilka stopni na wschód od Antaresa.

Na deser można spróbować dostrzec mgławicę refleksyjną IC 4592 o jasności 4,03 mag, która w obecnym położeniu Marsa znajduje się kilka stopni na północny zachód od planety. Już przy użyciu teleskopów o średnicach 6"-8" uda się dostrzec więcej szczegółów samego centrum mgławicy.

Wszystkich miłośników nocnego nieba zachęcamy do obserwacji i życzymy pogodnej, udanej nocy obserwacyjnej!

Mars, Saturn i Antares - czyli niezwykły trójkąt. Źródło: stellarium.org