Międzynarodowa Stacja Kosmiczna widoczna w Wigilię nad Polską

Stacja ISS widoczna na niebie nad Polską
Gdy 24 grudnia będziemy wypatrywać pierwszej gwiazdki wigilijnej, możemy przypadkiem dostrzec także Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Opisujemy po której stronie nieba ją znaleźć.

Przelot stacji ISS będzie widoczny na polskim niebie przez kilka minut w wigilijny wieczór, mniej więcej wtedy gdy będziemy wypatrywać pierwszej gwiazdki, aby usiąść do wigilijnej kolacji.

Stacja kosmiczna zacznie być widoczna o godzinie 16:46 na wysokości 10 stopni nad horyzontem w kierunku południowo-zachodnim. Będzie mieć jasność -0,2 magnitudo i przemieszczać się po niebie przez kilka minut na podobnej wysokości (maksymalnie osiągnie 16 stopni nad horyzontem), a przestanie być widoczna o godzinie 16:50 w kierunku południowym. Podane momenty czasu i wysokość nad horyzontem dotyczą Warszawy. Fizycznie stacja ISS będzie wtedy przelatywać nad Włochami, Adriatykiem i Grecją.

Przeloty Międzynarodowej Stacji Kosmicznej są widoczne dość często, aczkolwiek są okresy, w których nad Polską jej nie widać. Przewidywane przeloty stacji ISS nad Polską i innymi miejscami na świecie można sprawdzić przykładowo na witrynie internetowej Heavens Above.

Na ilustracji powyżej: Mapa przelotu stacji ISS w dniu 24 grudnia 2015 r. w godzinach 16:46-16:50. Źródło: Heavens Above.

Na ilustracji poniżej: Trasa stacji ISS na tle gwiazd w dniu 24 grudnia 2015 r. w godzinach 16:46-16:50. Źródło: Heavens Above.