Misja kosmiczna Gaia wystartuje w listopadzie

Obserwatorium kosmiczne Gaia (wizja artysty)
Za niecały miesiąc z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej zostanie wystrzelone w kosmos obserwatorium Gaia, które posłuży astronomom do wykonania wielkiego przeglądu gwiazd w Drodze Mlecznej. Będzie to misja Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).

Gaia ma zbadać miliard gwiazd i wykonać trójwymiarową mapę Drogi Mlecznej. Będzie wielokrotnie obserwować każdą z gwiazd, aby zmierzyć jej paralaksę, dzięki której można poznać dokładną odległość do obiektu. Obserwatorium posłuży też do określenia temperatur, mocy promieniowania i składu chemicznego gwiazd.

Obserwatorium będzie umieszczone w punkcie libracyjnym L2 układu Ziemia-Słońce. Oznacz to, że będzie krążyć wokół Słońca, ale w sposób taki, że zarówno Ziemia, jak i Słońce będą dla satelity ciągle w stałych miejscach.Jest to cecha charakterystyczna punktów libracyjnych, zwanych tez punktami Lagrange'a. Przebywające w nich ciało o małej masie pozostaje w spoczynku względem układu Ziemia-Słońca. Punkt L2 znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce.

Jak podaje Europejska Agencja Kosmiczna, start ma nastąpić 20 listopada 2013 r. o godzinie 8:57 czasu uniwersalnego. Obecnie satelita jest już ostatecznie skonfigurowany. Przeprowadzono także symulację najważniejszych etapów startu i wczesnej fazy lotu orbitalnego. Pozostaje jeszcze napełnienie zbiorników paliwa satelity, przymocowanie do górnego członu rakiety nośnej Sojuz oraz umieszczenie na wyrzutni startowej. Ostatnia z wymienionych czynności nastąpi 15 listopada.

Źródło: Europejska Agencja Kosmiczna (ESA)

Artystyczna wizja obserwatorium Gaia, które wykona trójwymiarową mapę Drogi Mlecznej. Źródło: ESA/ATG medialab; zdjęcie tła: ESO/S. Brunie.