Model teleskopu ELT z klocków LEGO w sklepach? Zagłosuj!

Model teleskopu ELT zbudowany z klocków LEGO
Z klocków LEGO można budować różne konstrukcje. Jest szansa, aby w sklepach znalazł się zestaw umożliwiający zbudowanie modelu Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT) w skali 1:150. Jeśli podoba się Wam ten pomysł - zagłosujcie!

Aktualni budowniczowie największych teleskopów świata swoje pierwsze doświadczenia konstrukcyjne i inżynierskie zdobywali zapewne przy budowaniu konstrukcji z klocków w dzieciństwie. Teraz pojawiła się szansa na specjalny zestaw klocków dla przyszłych konstruktorów i inżynierów, a także dla wszystkich, którzy chcieliby mieć własny model teleskopu ELT. W projekcie LEGO Ideas trwa głosowanie na modele ELT zbudowany z klocków LEGO. Jeśli pomysł uzyska odpowiednią liczbę głosów, LEGO wprowadzi taki zestaw do sprzedaży w sklepach. Każdy będzie mógł wtedy zbudować swój własny, pomniejszony model gigantycznego teleskopu ELT.

Jeśli podoba Ci się pomysł, zagłosuj, umożliwiając w ten sposób jego realizację. Na zebranie odpowiedniej liczby głosów pozostało 148 dni.

ELT będzie największym teleskopem optycznym i podczerwonym na świecie. Jest aktualnie w trakcie budowy przez Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO). Niedawno nastąpiła inauguracja rozpoczęcia budowy kopuły i głównej struktury teleskopu, a także poinformowano o odlaniu zwierciadła wtórnego i podpisaniu kontraktu na budowę lustra głównego. Średnica zwierciadła głównego teleskopu będzie wynosić prawie 40 metrów, a średnica kopuły ma mieć 85 metrów. Czyli jest to konstrukcja mniej więcej wielkości stadionu piłkarskiego. W budowie tego giganta bierze udział także Polska, m.in. polski oddział firmy SENER będzie budował elementy do dwóch modułów zwierciadeł, a polscy astronomowie fizycy z UMK zaprojektują elementy do jednego zaawansowanych spektrografów dla ELT.

Oprócz głosowania na model ELT, w LEGO Ideas trwa także głosowanie na model budowanego przez NASA kosmicznego teleskopu JWST. Więcej głosów ma na razie ELT (1103 wspierających), a Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST) wsparto jak dotąd 633 głosami.

Zachęcamy do wsparcia obu projektów poprzez oddanie na nie głosów.

Zdjęcie:
Model teleskopu E-ELT wykonany z 5274 klocków LEGO. Łączny koszt modelu, który ma skalę około 1:150, wyniósł około 600 euro. Źródło: Frans Snik/ESO.