Na orbicie działa już 12 satelitów Galileo

W czwartek 17 grudnia 2015 r. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) umieściła w kosmosie dwa kolejne satelity systemu Galileo zwiększając ich liczbę do 12.

Galileo jest systemem nawigacji satelitarnej który budują Unia Europejska oraz Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). System ma być odpowiednikiem amerykańskich satelitów GPS. Według założeń, w pełnej wersji systemu ma działać 30 satelitów Galileo. Obecnie system ciągle jest w fazie testowej, a uruchomienie pierwszych usług zaplanowano na przyszły rok.

Satelity Galileo 11 oraz Galileo 12 wystrzelono 17 grudnia b.r. o godz. 12:51 polskiego czasu za pomocą rakiety Sojuz z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Po 3 godzinach i 48 minutach od startu satelity wypuszczono na orbitę na wysokości około 23 500 km

Jak informuje ESA, aktualnie trwa produkcja, testowanie i przygotowania do wystrzeliwania kolejnych satelitów systemu Galileo. Warto wspomnieć, że w tym miesiącu mija 10. rocznica wystrzelenia pierwszego europejskiego satelity nawigacyjnego GIOVE-A. Nastąpiło to 28 grudnia 2005 roku.

Wystrzelenie satelitów Galileo 11 i Galileo 12 za pomocą rakiety nośnej Sojuz (17.12.2015 r.) Źródło: ESA/CNES/ARIANESPACE–Optique Video du CSG-S. Martin.