NASA sfotografowała miejsca na Marsie związane z akcją filmu „Marsjanin”

Równina Acidalia Planitia na Masie
Na ekranach kin od kilkunastu dni pokazywany jest film pt. "Marsjanin", będący adaptacją powieści o tym samym tytule. Fabuła dotyczy załogowej wyprawy na Marsa. Agencja kosmiczna NASA postanowiła zaprezentować najnowsze zdjęcia obszarów na powierzchni planety związanych z fikcyjną akcją powieści i filmu.

Zdjęcia zostały wykonane za pomocą sondy Mars Reconnaissance Orbiter, która krąży po orbicie wokół Czerwonej Planety od 2006 roku. Do tej pory z kamery HiRISE na Ziemię do tarło już 39 tysięcy szczegółowych fotografii powierzchni planety. Zdjęcia obejmuja obszary o wielkości po kilka kilometrów kwadratowych i pozwalają rozróżnić szczegóły o wielkości zbliżonej do biurka.

NASA stwierdziła, że w związku z seansami filmu w kinach warto pokazać rzeczywiste zdjęcia fragmentów powierzchni planety, na których rozgrywa się fikcyjna akcja powieści i filmu. Autorem powieści pt. „Marsjanin” jest Andy Weier, natomiast reżyserem filmu Ridley Scott. Misja kosmiczna, o której opowiada fabuła, to wyprawa załogowa na Marsa, nazwana Ares 3.

W książce i filmie jako jako miejsce lądowania misji Ares 3 wskazana jest równina o nazwie Acidalia Planitia. Na zdjęciach z NASA mamy kilka fotografii fragmentów tego obszaru wykonanych w 2015 roku. Z innych miejsc związanych z fabułą pokazano zdjęcie brzegu krateru Marth oraz obszaru planowanego lądowania misji Ares 4.

Wszystkie zdjęcia są dostępne do obejrzenia na stronie internetowej http://uahirise.org/martian.

Zdjęcie fragmentu równiny Acidalia Planitia wykonane 17.05.2015 r. za pomocą sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Pokazuje miejsce lądowania fikcyjnej marsjańskiej misji załogowej Ares 3 w fabule powieści i filmu „Marsjanin”. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona.

Zachodni brzeg krateru Marth na Marsie. Fotografię wykonała z orbity marsjańskiej 14 lipca 2015 r. sonda Mars Reconnaissance Orbiter należąca do NASA. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona.

Miejsce planowanego lądowania misji Ares 4 w książce i filmie pt. "Marsjanin". Fotografię wykonała z orbity marsjańskiej 14 lipca 2015 r. sonda Mars Reconnaissance Orbiter należąca do NASA. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona.