NASA udostępniła archiwum danych z misji NEOWISE

Kometa C/2014 Q2 (Lovejoy)
Agencja kosmiczna NASA postanowiła udostępnić publicznie dane zebrane przez kosmiczne obserwatorium NEOWISE. Archiwum obejmuje 2,5 miliona zdjęć obiektów niebieskich, w tym wielu planetoid.

NASA udostępniła bazę zdjęć w zakresie podczerwonym, wykonanych przez teleskop NEOWISE od 13 grudnia 2013 r. do 13 grudnia 2014 r. Można w niej znaleźć 2,5 miliona zdjęć dla ponad 10 tysięcy obiektów Układu Słonecznego. Dzięki ich analizie odkryto 129 nowych obiektów, w tym także 39 obiektów bliskich Ziemi (NEO). Ale na zdjęciach planetoid widać też wiele gwiazd, mgławic i galaktyk, co znacząco zwiększa liczbę wykonanych pomiarów do ponad 10 miliardów.

Projekt Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE) jest reaktywacją kosmicznego obserwatorium WISE. Było one wystrzelone przez NASA w 2009 roku. Po zakończeniu głównego celu misji i wyczerpaniu zapasów chłodziwa kontynuowano obserwacje, które nie wymagały chłodzenia detektorów. Później w 2011 roku sondę uśpiono. W roku 2013 została reaktywowana jako NEOWISE w celu poszukiwania obiektów przelatujących blisko Ziemi. Teleskop skanuje całe niebo szukając planetoid i komet. Prawie wszystkie odkryte obiekty są bardzo ciemne, a przy tym całkiem spore – mają rozmiary rzędu setek metrów. Ich wykrycie było możliwe dzięki obserwacjom w zakresie podczerwonym, gdyż w świetle widzialnym mają zbyt słaby blask.

Poza ogłoszeniem upubliczniania danych NEOWISE, agencja NASA poinformowała także o dalszych planach w zakresie misji o nazwie Asteroid Redirect Mission (ARM). Zostanie przeprowadzona w połowie przyszłej dekady i ma bardzo ambitny cel - przechwycenie przez automatyczną sondę głazu z powierzchni planetoidy przelatującej w pobliżu Ziemi i umieszczenie go na stabilnej orbicie w okół Księżyca. Następnie głaz mają zbadać astronauci. Będzie to jeden z testów przed załogową wyprawą na Marsa.

NASA zwiększyła także skuteczność wykrywania ciał niebieskich przelatujących blisko Ziemi. Wykrywa ich o 65 procent więcej niż trzy lata temu.

Kometa C/2014 Q2 (Lovejoy) sfotografowana przez kosmiczne obserwatorium NEOWISE w dniu 30 stycznia 2015 r. Źródło: NASA/JPL-Caltech.