W Niedźwiadach zainaugurowano 60 cm amatorski teleskop astronomiczny

Teleskop 60 cm w Niedźwiadach
Podczas XIX Ogólnopolskiego Zlotu Miłośników Astronomii OZMA 2015 odbyła się wieczorem 13 sierpnia 2015 r. uroczystość otwarcia dużego teleskopu przeznaczonego do obserwacji kosmosu. Instrument ma średnicę zwierciadła 60 cm i jest jednym z największych amatorskich teleskopów w Polsce.

Teleskop ma średnicę zwierciadła 603 mm i ogniskową 2802 mm. Został skonstruowany w systemie Newtona, a jego podstawę stanowi montaż paralaktyczny. Całość stoi w budynku z obrotową kopułą.

„Pierwsze kroki, plany budowy, zostały zainicjowane w 2003 roku. Budowa trwała tyle lat, gdyż stopniowo gromadziliśmy fundusze oraz teleskop zbudowaliśmy samodzielnie, poświęcając na to weekendy. Zamówione były tylko niektóre z elementów, takie jak zwierciadło u włoskiego producenta Reginato, które następnie było szlifowane w Polsce, a potem we Włoszech napylono na nie powłokę i utwardzono” powiedział Marek Nikodem.prezes Pałucko-Pomorskiego Stowarzyszenia Astronomiczno-Ekologicznego (PPSAE).

"Główny konstruktorem i projektantem teleskopu jest Karol Wenerski, ale każdy członek naszego stowarzyszenia dołożył swój wkład w budowę. Pomagało nam też sporo osób i firm z zewnątrz.” dodał Nikodem.

Członkowie stowarzyszenia postanowili nadać teleskopowi imię Roland, dla uczczenia pamięci swojego kolegi, zapalonego miłośnika astronomii, Rolanda Kubackiego, który zmarł w młodym wieku.

Na początek konstruktorzy teleskopu chcą się nim nacieszyć, a później być może zaplanują poszukiwania supernowych w innych galaktykach oraz będą obserwować gwiazdy zmienne. Chcą także zainstalować profesjonalną kamerę CCD.

W inauguracji teleskopu 13 sierpnia 2015 r. w Niedźwiadach uczestniczyli członkowie stowarzyszenia, a także kilkudziesięciu miłośników astronomii ze zlotu OZMA 2015 oraz lokalne władze samorządowe.

Uroczystość inauguracji 60 cm teleskopu w Niedźwiadach w dniu 13.08.2015 r. Fot.: K. Czart.

60 cm teleskop w Niedźwiadach. Fot.: K. Czart.