Nieoczekiwane zwiększenie prędkości ‘Oumuamua

Wykorzystujący dane z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a i różnych obserwatoriów naziemnych zespół naukowców potwierdził, że ‘Oumuamua, pierwsza znana międzygwiazdowa planetoida, w sposób nieoczekiwany zwiększyła prędkość i zmieniła swoją trajektorię po przejściu przez wewnętrzny obszar Układu Słonecznego.

Precyzyjne pomiary pozycji ‘Oumuamua ujawniły, że na jej ruch wpływa coś więcej niż tylko siły grawitacyjne Słońca i planet. Takiego zdania jest Marco Micheli z Europejskiej Agencji Kosmicznej, główny autor omawianego artykułu naukowego. Analizujący trajektorię międzygwiezdnego przybysza astronomowie zauważyli, że jego przyspieszenie prędkości może odpowiadać zachowaniom typowym dla komet.

Dodatkowa, tajemnicza siła działająca na ‘Oumuamua może być spowodowana obecnością strumieni gazu wydostającego się (odparowującego) z jej powierzchni. Ten sam proces wpływa na ruch wielu komet w naszym Układzie Słonecznym. Komety zwykle odrzucają duże ilości pyłu i gazu po ogrzaniu przez Słońce.

Zespół Micheli szacuje, że w przypadku ‘Oumuamua mogło dojść do odrzucenia niewielkiej tylko ilości materii - na tyle dużej, by obiekt mógł trochę przyspieszyć, ale już nie na tyle znaczącej, by można było go łatwo wykryć. Karen Meech z University of Hawaii’s Institute of Astronomy spekuluje, że być może większość drobin pyłu, które są zazwyczaj obecne na powierzchniach komet, uległy erozji podczas długiej, międzygwiazdowej podróży planetoidy (komety?) do naszego układu.

‘Oumuamua znajduje się teraz dalej od Słońca niż Jowisz i wciąż oddala się od nas z prędkością ponad 100 tysięcy km/h, opuszczając powoli Układ Słoneczny. Za około cztery lata minie Neptuna i skieruje się z powrotem ku przestrzeni międzygwiazdowej. To pierwszy taki zaobserwowany przypadek - naukowcy ostrzegają więc , że trudno jest wyciągnąć jakieś ogólne wnioski na temat tej nowo odkrytej klasy ciał niebieskich. Obserwacje wskazują jednak na to, że inne układy gwiazdowe regularnie wyrzucają w dalszą przestrzeń małe obiekty podobne do komet, powinno ich być zatem dużo więcej. Czy jest tak faktycznie, pokażą zapewne przyszłe obserwacje.

Na zdjęciu: ilustracja planetoidy ‘Oumuamua zmierzającej ku rubieżom Układu Słonecznego. Złożona rotacja obiektu utrudnia określenie jego dokładnego kształtu. Źródło: NASA/ESA/STScI