Nietypowa galaktyka eliptyczna z poprzeczką - NGC 3610

Galaktyka eliptyczna z poprzeczką - NGC 3610
Na środku tego niesamowitego zdjęcia wykonanego za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a znajduje się galaktyka eliptyczna NGC 3610. W tle widocznych jest mnóstwo innych galaktyk praktycznie o każdym kształcie. Widać tam galaktyki spiralne, galaktyki z poprzeczką w regionach centralnych, rozmyte galaktyki czy też eliptyczne.W rzeczywistości  prawie każdy jasny obiekt na tym zdjęciu to galaktyka - no może poza pojedynczymi gwiazdami, które łatwo odróżnić.

NGC 3610 to oczywiście najjaśniejszy obiekt na zdjęciu - i to wyjątkowo ciekawy. Odkryta w 1793 przez Williama Herschela galaktyka eliptyczna z czasem dowiodła swojej wyjątkowości gdy okazało się, że posiada dysk. To dość nietypowe, bowiem dyski są cechą charakterystyczną dla galaktyk spiralnych. A tutaj niespodzianka - galaktyka eliptyczna i z dyskiem i to na dodatek z bardzo jasnym dyskiem.

Powodem tak osobliwego kształtu NGC 3610 jest nietypowa historia powstawania tej galaktyki. Gdy galaktyki się formują przypominają zazwyczaj naszą galaktykę - Drogę Mleczną - z płaskim dyskiem i ramionami spiralnymi, w których intensywnie powstają nowe gwiazdy (dlatego też ramiona są tak jasne). Galaktyki eliptyczne to obiekty dużo bardziej rozmyte i zaburzone, które powstają z połączenia dwóch lub więcej galaktyk dyskowych. Podczas tych gwałtownych zderzeń zniszczeniu ulega wewnętrzna struktura galaktyk pierwotnych. Fakt, że NGC 3610 wciąż posiada cechy uporządkowanej struktury, takie jak jasny dysk, świadczy o tym, że powstała stosunkowo niedawno. Wiek galaktyki został oszacowany na około 4 miliardy lat, dzięki temu jest to jeden z najważniejszych obiektów badań dla naukowców zajmujących się badaniem wczesnych stadiów ewolucji galaktyk eliptycznych.