Nowa kamera pomoże w badaniach powierzchni Księżyca

W piątek 28.04 amerykańska agencja kosmiczna (NASA) poinformowała, że kamera opracowana przez naukowców z Arizona State University połączony zostanie w cztery instrumenty, które zbudowane będą na terenie Korei Południowej, i zostaną one uruchomione pod koniec 2018 roku.

Naukowcy poinformowali również, że program ShadowCam opracowały Uniwersytet Arizona State University i Malin Space Science Systems, którego zadaniem będzie mapowanie terenów i szukanie tym samym dowodów na złoża lodu w wiecznie ciemnych kraterach w pobliżu biegunów naszego Srebrnego Globu.

ShadowCam wystartuje z czterema koreańskimi instrumentami na koreańskim Pathfinder Lunar Orbiter, którego start ma odbyć się w grudniu 2018 roku. "Teleskop i większość elektroniki będą takie same", powiedział Mark Robinson, który jest głównym badaczem firmy ShadowCam z Arizona State University.

"Dużą różnicą jest wymiana obecnego czujnika obrazu na taki, który jest 800 razy bardziej wrażliwy, co umożliwi robienie zdjęć w wysokiej rozdzielczości w stałych obszarach zacienionych, co nie jest niestety możliwe osiągnąć dzięki aparatowi Lunar Reconnaissance Orbiter Camera".

Szansa ta pozwoli na uzyskanie wysokiej rozdzielczości, wysokiej jakości obrazu do szumu, co pozwoli naukowcom wejść w dno zaciemnionych kraterów, gdzie tzw. "zimne kieszenie" mogą umożliwić tworzenie się arkuszy lodu na bezwietrznym księżycu. NASA nie planuje obecnie dużych misji księżycowych, ale agencja kosmiczna finansuje rozwój kilku małych sond na bazie CubeSats, również w celu zbadania powierzchni Księżyca.

Kilka z nich latać będzie na pierwszą misję NASA Space Launch System, rakieta ciężkiego ładunku, której misja miała odbyć się na jej pierwszym dziewiczym locie, nastąpi prawdopodobnie na początku 2019 roku.

Instrument ShadowCam będzie szukał również sezonowych zmian w ciemnych kraterach, zwanych stale zacienionymi regionami, wraz z mapowaniem rozkładu głazów.

Naukowcy powiedzieli, że badacze połączą obraz z kamery ShadowCam wraz z obrazem kamery z wąskim kątem LRO, tworząc tym samym mapy wewnątrz i na zewnątrz ukrytych kraterów.

Inne aparaty KLPO, wszystkie z Korei Południowej, mają kamery o wysokiej rozdzielczości do mapowania terenu księżycowego, kamerę polarymetryczną do zbadania wpływu warunków atmosferycznych na powierzchnię księżycową, spektrometru promieni gamma do mapowania głównych elementów i wody w skorupie księżycowej, a także magnetometr mierzący magnetyzm Księżyca.

Warto dodać, że Koreański Pathfinder Lunar Orbiter jest pierwszym z orbiterów i lądowników, które Korea Południowa planuje wysłać na Księżyc.

Źródło: astronomynow.com