Pierwsza gwiazdka w Wigilię

Pierwsza gwiazdka w Wigilię 2015
Który obiekt astronomiczny będzie pierwszą gwiazdką w Wigilię? W tym roku gwiazdy nie dadzą sobie odebrać miana "pierwszej gwiazdki" planetom. W zależności od strony nieba na którą spojrzymy, pierwszą gwiazdką będzie albo Wega, albo Kapella.

Według tradycji, do wigilijnej wieczerzy zasiadamy gdy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka. Planety takie jak Wenus i Jowisz są na nocnym niebie jaśniejsze od gwiazd, dlatego często bywa, że przejmują rolę pierwszej gwiazdki wigilijnej. Ale w tym roku żadna z jasnych planet nie będzie widoczna wieczorem, dlatego na pierwszy plan wysuną się gwiazdy.

Najjaśniejszą gwiazdą na nocnym niebie jest Syriusz z gwiazdozbioru Wielkiego Psa. Ale Syriusz wzejdzie dopiero nieco przed godziną 20, a wtedy przecież na niebie będzie widocznych już dużo gwiazd.

Pierwszej gwiazdki możemy zacząć wypatrywać około godziny 16. Jeśli spojrzymy na zachodnią stronę nieba, to dość wysoko powinniśmy dostrzec Wegę, najjaśniejszą gwiazdę w konstelacji Lutni. Z kolei gdy zdecydujemy się spoglądać na wschodnią część nieboskłonu, to jako pierwszą dostrzeżemy Kapellę z gwiazdozbioru Woźnicy.

Przy okazji poszukiwań pierwszej gwiazdki może nam się udać zobaczyć także przelot Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, który nastąpi od 16:46 do 16:50 nisko nad horyzontem.

Widok wschodniej strony nieba w Wigilię 24.12.2015 r. około godziny 16.00. Najjaśniejszy punkt widoczny u góry to Kapella, a nisko nad horyzontem widać Księżyc.