Polka została wiceprzewodniczącą Rady ESA

Rakieta Vega VV09
Reprezentantka naszego kraju, Otylia Trzaskalska-Stroińska z Ministerstwa Rozwoju, została wybrana na wiceprzewodniczącą Rady Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Rada ESA to organ składający się z przedstawicieli krajów członkowskich, w którym każdy z krajów ma jeden głos. To tutaj są podejmowane decyzje o głównych projektach i kierunkach rozwoju agencji kosmicznej i europejskiego przemysłu kosmicznego.

Nowym przewodniczącym Rady ESA został Francuz, Jean-Yves Le Gall, natomiast stanowiska wiceprzewodniczących przypadły dwóch osobom: Otylii Trzaskalskiej-Stroińskiej z Polski oraz Alice Bunn z Wielkiej Brytanii.

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) odpowiada za europejską obecność w kosmosie - rakiety nośne, satelity, sondy kosmiczne, obserwacje Ziemi z kosmosu. Budżet agencji wynosi ponad 5 miliardów euro rocznie. Polska jest członkiem ESA od 2012 roku, a wcześniej miała z nią umowy o współpracy. Niedawno informowano o przedłużeniu dla naszego kraju preferencyjnych warunków członkostwa.

Pełna lista krajów członkowskich: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Szwecja, Szwajcaria, Węgry, Wielka Brytania, Włochy. Razem są to 22 kraje, plus dodatkowo Słowenia posiada umowę stowarzyszeniową oraz istnieje specjalna współpraca na linii ESA - Kanada.

Rakieta Vega VV09, która 7 marca 2017 r. wyniosła na orbitę satelitę Sentinel-2B. Źródło: ESA–Stephane Corvaja, 2017.