Polscy inżynierowie wezmą udział w konstrukcji elementów największego teleskopu świata

Budowa gigantycznego, 39-metrowego teleskopu ELT, ma coraz więcej polskich akcentów. Okazuje się, że polski oddział firmy SENER będzie wykonywał część prac związanych z kontraktem podpisanym wczoraj przez SENER Group z Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO).

Jak informuje firma SENER Polska, jej inżynierowie wezmą udział w budowie elementów Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT). Kontrakt podpisał hiszpański oddział SENER Group, ale część prac będzie wykonywania w polskim oddziale.

Polscy inżynierowie będą odpowiadać za projekt, produkcję, montaż i testy oprzyrządowania do dwóch modułów zwierciadeł teleskopu ELT. W szczególności w Polsce mają powstać urządzenia przeznaczone do montażu zwierciadła z mechanizmem pozycjonującym na strukturze teleskopu, a także komponenty potrzebne do transportu zwierciadeł pomiędzy Europą, a Ameryką Południową, jak również specjalne ochrony zwierciadeł przed uszkodzeniem. Z prac zaplanowanych w sumie na 6 lat, w Polsce mają trwać do 4 lat.

„Jesteśmy dumni, że Polacy zostali zaangażowani w budowę tak ważnego dla ludzkości urządzenia, tym bardziej, że jest to największe i najbardziej odpowiedzialne zadanie, jakie do tej pory realizowały polskie podmioty” powiedziała dr Aleksandra Bukała, dyrektor generalna SENER Polska.

Dr Bukała dodała też, że o udziale w projekcie przesądziło dotychczasowe doświadczenie polskiego oddziału w projektowaniu i produkcji precyzyjnych komponentów m.in. dla sond kosmicznych i lądowników marsjańskich. Przy realizacji kontraktu firma będzie współpracować także z innymi polskimi partnerami.

Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT) ma według planów Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) rozpocząć obserwacje w 2024 roku. Średnica zwierciadła głównego będzie wynosić 39 metrów, czyli prawie cztery razy więcej niż w przypadku największych obecnie pracujących teleskopów optycznych. Projekt ELT to gigantyczna inwestycja o budżecie przekraczającym miliard euro.

Udział polskich naukowców i inżynierów w konstrukcji teleskopu ELT jest możliwy dzięki temu, iż nasz kraj od 2015 roku jest członkiem ESO. Na udziale w tej organizacji korzystają nie tylko naukowcy, ale także przemysł krajów członkowskich, który ma szanse brać udział w rozwoju najnowocześniejszych rozwiązań technicznych i technologicznych, a później wykorzystywać zdobyte doświadczenie i technologie przy swojej innej produkcji.

Przypomnijmy, iż oprócz zaangażowania firmy SENER Polska, dodatkowo także astronomowie i fizycy z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu wezmą udział w projektowaniu jednego ze spektrografów dla teleskopu ELT, o czym informowaliśmy w marcu 2016 r.

Firma SENER Polska rozpoczęła działalność w 2006 roku w sektorze aerokosmicznym (obronność, inżynieria kosmiczna, aeronautyka). W szczególności zajmuje się inżynierią mechaniczną dotyczącą mechanizmów i struktur pojazdów kosmicznych, a także naziemnymi mechanizmami wspomagającymi i nawigacją pojazdów kosmicznych. Firma brała lub bierze udział w projektach takich jak ExoMars, Proba-3, Euclid, E.Deorbit, Saocom-CS, Athena, JUICE. Z kolei cała Grupa SENER powstała w 1956 roku i obecnie zatrudnia prawie 6000 osób w kilkunastu krajach. W roku 2015 przychody grupy wyniosły 1,4 miliarda euro. W ciągu około 50 lat działalności dostarczyła ponad 270 urządzeń i systemów do satelitów i pojazdów kosmicznych, m.in. dla agencji kosmicznych NASA, ESA, JAXA, Roskosmos.

Źródło: SENER Polska

Wizualizacja porównująca teleskop E-ELT do Kościoła Mariackiego w Krakowie. Źródło: ESO.