Potwierdzono dystans do odległej gromady galaktyk

Gromada galaktyk JKCS 041
Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych, Francji i Włoch potwierdzili odległość do bardzo dalekiej gromady galaktyk. Obiekt o nazwie JKCS 041 znajduje się w odległości prawie 10 miliardów lat świetlnych. Wyniki badań opublikowano w "The Astrophysical Journal" oraz "Astronomy & Astrophysics".

Bardzo odległe gromady galaktyk nie są znane w dużej liczbie, dlatego poznanie własności i potwierdzenie dystansu do obiektu tego rodzaju jest istotne dla badań nad ewolucją gromad i wielkoskalowych struktur  we Wszechświecie. Najnowsze badania astronomów dotyczą gromady galaktyk JKCS 041. Trwały od 2006 roku i użyto w ich ramach wielu najpotężniejszych teleskopów na świecie, w tym Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Za pomocą spektroskopii naukowcy rozdzielili światło galaktyk na składowe barwy i dzięki temu ustalili odległości do poszczególnych galaktyk. Wyniki wskazują, że 19 galaktyk znajduje się w takiej samej odległości wynoszącej 9,9 miliardów lat świetlnych (przesunięcie ku czerwieni z = 1,8).

Wynik ten jest potwierdzeniem, że mamy do czynienia z gromadą galaktyk. Dodatkowym argumentem za gromadą galaktyk jest zaobserwowanie we wcześniejszych badaniach emisji promieniowania rentgenowskiego w miejscu JKCS 041 (za pomocą Obserwatorium Rentgenowskiego Chandra). Gromady galaktyk są często otoczone bardzo gorącym gazem o temperaturze wielu milionów stopni, który jest źródłem emisji rentgenowskiej.

Badania pozwolą astronomom na lepsze poznanie ewolucji gromad galaktyk i galaktyk wchodzących w ich skład. Nie wiadomo dokładnie kiedy największe galaktyki w gromadach przechodziły z fazy gwałtownego powstawania nowych gwiazd do fazy spokojnej. Według badaczy, w przypadku JKCS 041 wydaje się, że większość galaktyk wkroczyła do fazy spokojnej gdy miały miliard lat.

Zespół naukowców kierowany był przez Andrew Newmana z Carnegie Institution for Science w Waszyngtonie. Publikacje opisujące uzyskane wyniki ukazały się w „The Astrophysical Journal”oraz „Astronomy & Astrophysics”.

Źródło: Carnegie Institution for Science

Zdjęcie centrum gromady galaktyk JKCS 041 położonej w odległości 9,9 mld lat świetlnych. Galaktyki należące do gromady oznaczono kółkami. Fotografię wykonano za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.