Rakieta Ariane 5 z problemami. Ładunki telekomunikacyjne trafiają jednak na orbitę

img

Z europejskiego portu kosmicznego w Gujanie Francuskiej wystartowała pierwszy raz w tym roku rakieta Ariane 5. W niepozbawionym niepewności locie wyniosła na orbitę dwa komercyjne satelity telekomunikacyjne: SES 14 oraz Al Yah 3.

Rakieta wystartowała na samym początku okna startowego, o 23:20 w czwartek polskiego czasu. Początkowy lot przebiegał pomyślnie, aż do momentu rozpoczęcia pracy drugiego stopnia. Wtedy utracono łączność z rakietą. Od tego momentu przez cały potencjalny lot silnikowy, nie wiadomo było jaki jest los rakiety i wynoszonego przez nią ładunku.

Po ponad 15 latach niezawodności europejskiej rakiety nośnej, w jej 83. locie pojawiło się ryzyko pierwszej poważnej awarii. Dopiero kilka godzin po planowanym wypuszczeniu satelitów, udało się potwierdzić, że oba statki funkcjonują poprawnie na stabilnych orbitach.

Nadal nie wiemy jednak czy satelity zostały wysłane na prawidłowe orbity, czy może jednak znajdują się na niżej położonych pozycjach. Jeśli drugi stopień nie dostarczył im odpowiednio dużej energii, to firmom pozostaje użyć awaryjnie paliwa swoich satelitów, by wykonać manewr podniesienia orbity. SES 14 jest w lepszej sytuacji z uwagi na całkowicie elektryczny napęd, który jest wydajniejszy od chemicznego.

O ładunkach

SES 14

SES 14 to zbudowany przez firmę Airbus Defence and Space satelita telekomunikacyjny, który wzbogaci flotyllę luksemburskiej spółki SES. Jest to ważący prawie 4,5 t statek oparty na nowoczesnej platformie Eurostar-3000EOR, opartej całkowicie na napędzie elektrycznym. Pierwszy lot satelity bazującego na tej platformie odbył się w 2017 roku.

SES 14 to już 53. satelita firmy SES. Jest wyposażony w transpondery pasma C (28) i Ku (20). Dzięki satelicie firma będzie wykonywać usługi telewizji satelitarnej, łączności w lotnictwie i transporcie morskim, szerokopasmowym dostępie do sieci Internet oraz usług przesyłu sygnału telefonii komórkowej.

Dodatkowo, po raz pierwszy w historii do ładunku komercyjnego dołączony został naukowy ładunek agencji NASA. Umieszono na pokładzie satelity instrument GOLD złożony z dwóch spektrometrów dalekiego ultrafioletu. Sprzęt ten będzie fotografował w długościach 132 nm - 162 nm jonosferę i termosferę Ziemi. Będzie to pierwsza taka ciągła obserwacja dynamiki pogody kosmicznej w ultrafiolecie.

Al Yah 3

Al Yah 3 to ważący około 3 800 kg satelita, który rozszerzy liczącą obecnie dwa satelity flotylle telekomunikacyjną firmy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Statek został zbudowany przez firmę Orbital ATK, opierając się po raz pierwszy na platformie GEOStar-3.

Satelita został wyposażony w transpondery umożliwiające komunikację za pomocą ponad 50 wiązek wysokiej przepustowości w paśmie Ka. Satelita dysponuje hybrydowym napędem złożonym z silników elektrycznych  do utrzymania pozycji geostacjonarnej i napędu hydrazynowego do wspięcia się na tą orbitę z pozycji transferowej.

Al Yah 3 ustawi się na pozycji nad Oceanem Atlantyckim, pokrywając swoim zasięgiem większość Brazylii i dużą część Afryki. Z usług satelity będą korzystać operatorzy telewizyjni i sieciowi.

Nadal czekamy na więcej informacji dotyczących anomalii podczas misji Ariane 5. 12. orbitalny start w tym roku był pierwszym dla firmy Arianespace, która miała w tym roku ustanowić swój rekord w liczbie startów. Planowanych jest 14 misji, w tym aż 7 za pomocą ciężkiej Ariane 5. W najbliższych dniach dowiemy się, czy rakiecie Ariane 5 grozi wstrzymanie lotów.

Źródło: SF101/Arianespace

Na zdjęciu: Rakieta Ariane 5 transportowana do pozycji na stanowisku startowym ELA-3 w Kourou. Źródło: Arianespace.