Rakietowa sobota przed świętami

W nocy z piątku na sobotę (wg polskiego czasu) wystartowały aż trzy rakiety orbitalne. Start w jeden dzień zaliczyły japońska H-IIA, amerykańska Falcon 9 oraz chińska rakieta Długi Marsz 2D.

Japoński start

Z Japońskiego nadbrzeżnego kosmodromu Tanegashima wystartowała główna rakieta kraju H-IIA. Rakieta wystartowała o 2:26 w nocy polskiego czasu. Na swoim szczycie niosła parę satelitów: 2-tonowego nowoczesnego satelitę badania klimatu GCOM-C oraz ważącego 400 kg testowego satelitę na bardzo niskiej orbicie LEO.

Misja rakiety H-IIA zakończyła bardzo udany rok dla Japonii. Rakieta ta startowała w tym roku 6 razy, bijąc poprzedni rekord czterech udanych startów.

Japońskie starty rakietowe pod tagiem Japonia na Uranii

O ładunkach

GCOM-C

Głównym ładunkiem misji był ważący prawie 2 tony satelita obserwacji Ziemi. Został on wyposażony w jedno urządzenie optyczne, które będzie zbierać dane dotyczące obiegu węgla oraz bilansu radiacyjnego Ziemi, ze szczególnym uwzględnieniem aerozoli w atmosferze.

SGLI - optyczne wyposażenie satelity - jest w stanie obrazować Ziemię w paśmie od ultrafioletu, przez światło widzialne do bliskiej podczerwieni, w rozdzielczości od 250 m do 1 km i możliwością oddzielenia danych z aerozoli za pomocą filtrów polaryzacyjnych.

SLATS

SLATS to demonstrator technologii satelity na bardzo niskiej orbicie (200-300 km wysokości), który będzie również wykonywał obrazowanie Ziemi oraz badanie jest atmosfery. Satelita został wyposażony w hybrydowy napęd z silnikami hydrazynowymi do dużych manewrów i systemem elektrycznym do utrzymywania orbity w trudnych warunkach oporu aerodynamicznego w wysokich warstwach atmosfery.

Dzięki niskiej orbicie, sonda będzie w stanie wykonywać obrazy Ziemi w wysokiej rozdzielczości i badać niską termosferę - ważną warstwę z uwagi na jej dużą rolę w procesie wymiany energii pomiędzy innymi warstwami, a mimo to najmniej zbadaną.

Satelita będzie zmieniać wysokość orbity, aby zademonstrować jak wraz ze spadkiem wysokości poprawia się rozdzielczość uzyskiwanych obrazów.

Falcon 9 zamyka rekordowy rok

Rakieta Falcon 9 firmy SpaceX przeprowadziła 18. i ostatni już w tym roku start. W misji z kosmodromu Vandenberg w Kalifornii rakieta wystartowała z 10 satelitami telekomunikacyjnymi sieci Iridium-NEXT.

Rakieta wystartowała o 2:27 polskiego czasu, zaledwie 72 sekundy po japońskim starcie z drugiej strony Oceanu Spokojnego. Jest to najmniejszy kiedykolwiek odstęp w startach dwóch rakiet orbitalnych, które z powodzeniem wysłały swoje ładunki na orbitę!

Każdy satelita systemu Iridium-NEXT waży 860 kg i zawiera terminal komunikacyjny pasma L. Oprócz tego satelity pozwalają śledzić globalny ruch statków morskich oraz samolotów z transponderami ADS-B.

Pierwsza porcja satelitów Iridium-NEXT poleciała z rakietą Falcon 9 na początku tego roku. Potem odbyły się jeszcze dwie kolejne misje. Dzisiaj na orbitę trafiły satelity z numerami od 31 do 40. Firma Iridium chce wymienić swoją flotyllę budowaną w latach 90., składającą się z 66 statków. Nowy system będzie składał się z 75 satelitów na 6 płaszczyznach orbitalnych.

Po raz pierwszy do lotu z satelitami Iridium-NEXT użyto używanego dolnego stopnia. Po raz pierwszy lot używanej rakiety odbył się z zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych i po raz pierwszy użyta rakieta nie była odzyskiwana (leciała w konfiguracji jednorazowego użytku, z powodu dużego użycia paliwa dla misji).

Relacje startów z satelitami Iriudium-NEXT

Falcon 9 kończy rok z 18 udanymi misjami w tym roku, wyprzedzając całą rodzinę rakiet Sojuz, które do tej pory dominowały (w tym roku 15 startów), a także całą rodzinę rakiet Długi Marsz, które stanowią trzon chińskiego programu kosmicznego. Dzięki firmie USA po raz pierwszy od 2003 roku stały się liderem w liczbie startów orbitalnych w danym roku.

Chiński satelita rozpoznawczy

Chiny wysłały drugiego w przeciągu niecałego miesiąca satelitę rozpoznawczego nowej serii LKW. Rakieta Długi Marsz 2D wystartowała z kosmodromu Jiuquan o 5:14 rano w sobotę wg polskiego czasu.

Satelity serii LKW są oficjalnie nazywane cywilnymi satelitami obserwacyjnymi, jednak wiele przesłanek wskazuje na militarny charakter projektu.

Niewiele wiadomo o optyce tych statków, ale ich wielkość i kształt wskazują na rozmiary aparatury optycznej średniej wielkości satelity z teleskopem 65-centymetrowym. Europejskie satelity tych rozmiarów potrafią osiągać z taką optyką rozdzielczości poniżej 1 m w trybie panchromatycznym.
Satelita LKW-2 trafił na prawdopodbnie tą samą orbitę co LKW-1 na początku grudnia o parametrach 488 km na 504 km i inklinacji 97 stopni, jednak z przesunięciem w fazie wynoszącym 180 stopni (tak by zminimalizować czas ponownych wizyt nad tym samym obszarem).

Trzy starty rakiet orbitalnych w ciągu mniej niż trzech godzin to bardzo wyjątkowa okoliczność. W 2017 roku łącznie trzy razy przeprowadzano potrójne starty orbitalne w jednym dniu. Ostatnio taka sytuacja miała miejsce 9 października, kiedy startowały dokładnie te same rakiety: Falcon 9, Długi Marsz 2D oraz H-IIA.

Źródło: SF101/SpaceX